Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2023. január | Olvasson bele!

Járműves görbe tükör



Itt az év vége, az ünnepek ideje, talán van egy kis időnk lazítani. Arra gondoltunk, hogy az internet világának sokszínűségét felhasználva nevessünk egyet közösen az egy-egy sajátos járműkialakításon. A képek többnyire önmagukért beszélnek, ahogy a hozzájuk illeszkedő, sokszor bürokratikusnak tűnő szabályozás is, de ne felejtsük, hogy a pillanatnyi jókedvünket az élet felülírhatja, és az utakon az „örömből üröm lehet”. Tehát kezeljük helyén a látottakat, alkalmazzuk a leírtakat, és akkor elmondhatjuk, hogy jelen „járműves görbe tükör”, a maga vidám módján, elérte a célját.

Kezdjük az alapok egyikével, és tisztázzuk a teljesítménytuning egyik alapfogalmával, a napjainkban immár kevésbé használt „lóerő”-vel. Az ENSZ (régebben ENSZ-EGB) 85. számú előírás tartalmazza az „Egységes feltételek M és N kategóriába tartozó gépjárművek hajtására szolgáló belső égésű motorok vagy elektromos hajtás jóváhagyásához, figyelemmel nettó teljesítményük és az elektromos hajtás legnagyobb 30 perces teljesítményének mérés” leírását. Ebben rögzítésre került, hogy a „nettó teljesítmény” azt a teljesítményt jelenti, amelyet a próbapadon a forgattyústengely vagy a vele egyenértékű tengely végén mért a megfelelő motorfordulatszámnál. Motorhoz értőknek ez az effektív teljesítmény… A hazai jogszabályi rendszerből [6/1990. (IV. 12.) KöHÉM] ismert, hogy a megengedett legnagyobb össztömegre vonatkoztatott motorteljesítmény gépjármű esetében 5,9 kW/tonnánál kevesebb nem lehet. Csak emlékeztetőként tehát a lóerő és a kW között a váltószám 0,74, tehát 1 LE = 0,74 kW.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés