Terepharcos lánctalpasok
Amennyiben közös fejlesztési koncepciót keresünk az építőipari, a mezőgazdasági és a hadiipari járművek között, nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a lánctalpas konstrukciók a mindennapokban, terepen folyamatosan bizonyítanak a gyakorlatban. Ez egy nemzetközi trend, hisz pl. olvashatunk olyan amerikai összehasonlító vizsgálatokat, ahol „a terepjáró járműveknél 10 t járműtömeg alatt a kereket, 20 tonna felett pedig kifejezetten a lánctalpat javasolják”. Persze vannak olyan tézisek, melyek e területen alakítják a szemléletmódot, hisz ismert, hogy a „gumiabroncsos harcjármű terepjárási képessége nem sokkal marad el a lánctalpasé mögött, ugyanakkor használható közúton is. A lánctalp használata mellett szól, hogy kedvezőbb a vonóerő kifejtési képessége és kisebb a felületi nyomása”. A technológia általános elfogadottságát mutatja, hogy a közúti járművek között külön kategóriabesorolással találkozhatunk: C kategória – lánctalpas traktorok.
De kezdjük azzal a jövőképpel e járműkör esetén, amely a katonai oldalt támogatja. A https://fresno24.com adta hírül 2022. 02. 03-án, hogy lánctalpas és kerekes gyalogsági harci járműveket kíván beszerezni a szlovák kormány nemzetközi pályázat keretében, ahol Magyarország a lánctalpas típusra tett ajánlatot. Maróth Gáspár kormánymegbízott bejelentette, hogy a világ legmodernebb lánctalpas gyalogsági járművét, a Lynxet egy német cég – Rheinmetall AG – gyártja majd Zalaegerszegen – erről már az Autótechnika hasábjain is adtunk több esetben hírt, információt, mely járműkörből 2025–2026-ra évi 1–2 milliárd dolláros exportot szeretnének elérni. A piacok alakulása további ösztönzőerővel hat a szakmára, hogy minél mélyebb háttérismeretekre tegyen szert.