Nincs visszaút

A „lerágott csontok” között akadnak olyanok, amelyeken még marad némi „lerágnivaló”, avagy a zoológusnak bizonyára izgalmat jelent, ha olyan egyedre talál, amit még nem ismert. Rögvest elmondom, hogy a hasonlatnak mi köze van a dízeltechnikához.

A gépjárműszerkezettannak vannak olyan alapelemei, melyeket a tankönyvek már jó 80 éve leírtak és leírnak mind a mai napig, ezeket axiómának tekinthetjük. Az axióma nem megkérdőjelezhető alaptény, alapigazság. Ezekre biztosan építhetünk az oktatásban. Ilyen szerkezeti axióma, egy kis kitérőnek, például a szupport (a differenciálmű a tányérkerékkel) helye. A szupport a hajtott tengelyhídban van, illetve annak része, hozzá csatlakoznak a féltengelyek. Így közismert. Bizony van olyan is, ahol a szupport a tengelyhídon kívül helyezkedik el (pl. Tatra). Vagy axiómagyanús az is, miszerint az ékszíjhajtásnak olyannak kell lennie, hogy a szíj és kerekei egy síkban fussanak. Ismert olyan sorozatgyártásban alkalmazott konstrukció, ahol a szíj két, egymással derékszöget bezáró síkban jár (pl. Peugeot). Ezekről azok tudnak, akik ilyet már láttak, annak pedig igen kicsi az esélye, hogy tankönyvekből vagy iskolában szerezzenek róla tudomást.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.