Fékvizsgálat a „prérin”

A szakértői munka során sokszor vagyunk úgy, hogy falvakba, kistelepülésekre kell kimenni egy-egy pl. javítóipari reklamációval kapcsolatos állapotvizsgálathoz. Sajnos hazánkban a járművek darabszámához képest nagyon kevés a mezőgazdaságigép-műhelyek, valamint a mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvények komplex fékvizsgálatára felszerelt műszaki vizsgálóállomások száma. Ehhez ha hozzátesszük, hogy e járműkör tulajdonosainak sokszor több tíz, vagy akár 100 km-t kell 25 km/h-val – lassú jármű –, vagy 40 km/h-val – mezőgazdasági vontató – eljutni ezekre a gépjármű-fenntartói pontokra, így arra kell törekedni, hogy ott helyben is elvégezhető objektív vizsgálatokat tudjunk végezni, melyek bármely jogi eljárásban is megállják a helyüket.

Mivel a többször módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete lehetőséget ad a közlekedési hatóság számára, hogy a T1-T4 kategóriájú mezőgazdasági vontatóknak, lassú járműveknek, valamint e járművek által vontatható pótkocsiknak az üzemeltető kérelmére a közlekedési hatóság által kijelölt telephelyen végzett időszakos vizsgálatát elvégezze, így kézenfekvő, hogy szakértői vizsgálatoknál is alkalmazhassuk műhelyek hiányában helyben a hatósági technológiát.

A rendelet megengedi, hogy vizsgálóakna helyettesíthető sík, száraz, kemény burkolatú, a vizsgálat céljára lezárt útfelülettel, valamint a vizsgált jármű tengelyeinek emelésére szolgáló emelővel és kerékmozgató kézi eszközzel. A görgős fékerőmérő berendezés helyettesíthető olyan szilárd burkolatú, száraz és pormentes közúti forgalomtól elzárt útszakasszal (a fékpróbára kijelölt területtel), amely alkalmas a vizsgált jármű által elérhető legnagyobb sebesség 80%-áról, de legfeljebb 25 km/óra kezdősebességről elvégzett fékpróbára úgy, hogy eközben ellenőrizhető a fékezett kerekek állóra fékezhetősége, a haladási irány megtartása, valamint a lefékezett pótkocsi kerekeinek az elmozdítással szembeni ellenállása.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.