Ami ma a traktorban, az holnap az autóban!

A januári AGROmashEXPO gépshow-n bemutatott erőgépek minden közúti közlekedéssel kapcsolatba kerülő szakembernek egy újfajta jelen- és jövőképet adott. Aki alaposabban is megnézte ezeket az emeletmagas gépcsodákat, érzékelhette, hogy amit a mezőgazdasági gépészek mondanak, „Ami ma a traktorban, az holnap az autóban”, azt bizony teljes mértékben alátámasztják a tények.

Bármerre néztünk, mindenhol tábla hirdette az adott gyártó „Nemzetközi fejlesztési díj”-jal elismert eredményét, innovációs újdonságait. E „gépforradalom” láttán elgondolkodtató volt, hogy bizony a látogatási indexek vetekszenek, vagy akár meg is előzik napjaink autószalonjainak e területre vetített adatait, nem is beszélve az „egy négyzetméterre eső fejlesztési mutató” nagyságrendjéről.

Csak Magyarországon a traktorok és önjáró mezőgazdasági gépek száma 137 000 db körüli, a személy- és a tehergépkocsiké együtt pedig 3,5 millió db körül mozog. Sokan legyintenek talán, hogy az előbbi csak 3,9%-a az utóbbinak, akkor miért is érdemes folyamatosan figyelni a változásokat. Vegyük pl. a motorok károsanyag-kibocsátási határértékeinek szigorításait. Kezdetben voltak eltérések az On-road (közúti) és a Non-road (nem közúti) előírások között, amelyek napjaink szabályozásaival (EURO VI, illetve Stage/Stufe V) összeérni látszanak.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.