AMTS 2023

Az immár 17. alkalommal megrendezett budapesti AMTS Kelet Közép-Európa legnagyobb autókiállítása, de ennél sokkal több is. Megkapóan és pontosan élmény alapú autókiállításnak definiálja önmagát, ami meg is áll és valóban (!) különböző (autós)világok találkoznak egymással, exkluzív show, üzleti környezet, élménypark, családi program, közösségi esemény, ahol az autó-megszállottak és csodálóik megismerhetik egymást. Az AMTS évről-évre növekvő rendezvény, mely egyre több kiállítónak, premiernek, valamint exkluzív látnivalónak ad otthont. Az AMTS vitathatatlanul az egyik legsokszínűbb felhasználói szintű magyarországi kiállítás.

Az alapirányba indulva: a tuning az autók módosítását jelenti a kinézetük, teljesítményük vagy hanghatásuk kívánt irányba történő (el)hangolása érdekében. A tuning lehet külső vagy belső és sokféle módosításra terjedhet ki, beleértve a felniket, a féktárcsákat, az üléshuzatokat, az aerodinamikai elemeket, a motor teljesítményének növelését és a kipufogó hangjának módosítását is, vagy akár az utastér hifi és akusztikai megoldásait. A tuning hobbiszinten vagy profi szinten is űzhető és sok autós rajongó és autótulajdonos végzi a világ számos részén – valamilyen szinten – alapvetően azok, akik szeretnék egyedivé tenni járművüket és saját stílusukat visszatükrözni rajta.  Azonban fontos megjegyezni, hogy a különböző országok közlekedési hatóságai országonként eltérő szabályozással - szigorú törvényekkel – állnak hozzá a tuning kérdéséhez. A tuning tehát nem csak egy egyszerű autófelújítási módszer, hanem az autó átalakítása olyan módon, hogy az egyéni igényeknek megfelelően mutasson, a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa és még – amennyiben közútra szánják – a közlekedésbiztonsági szempontoknak is megfeleljen.

Idén március 17–19. között nyitotta meg kapuit az AMTS, ahol a legnagyobb hazai autó show került megrendezésre. Ahogy az már megszokott, a rendezvény minden évben igyekszik túlszárnyalni önmagát, minél több show-val, programmal és színesebbnél színesebb felhozatallal találkozhatnak a látogatók. Az idei AMTS-en közel 65 ezer ember vett részt.

Az AMTS az idei évben is öt pavilonban, valamint kültéren, összesen 125 000 négyzetméteren zajlott, több mint 300 kiállítóval. Az esemény több vonalon zajlott, az "A" pavilon a tuning és annak háttéripara, leghíresebb instrumentuma Ken Block utolsó versenyautója, az Audi S1 Hoonitron volt.

Az Audi S1 Hoonitron a világ jelenlegi „legbrutálisabb” erejű elektromos versenyautója három bőkezű és eltökélt támogató – a Toyo Tires, az Abroncs Kereskedőház, valamint az Audi Motorsport – kimagasló ambíciójának jóvoltából hozták el Magyarországra, az AMTS-re. Az egyetlen példányban létező versenyautó B-csoportos raliautó, az Audi S1 Sportquattro modern interpretációja, alapvetően a Formula E-szériában szereplő Audi platformra épült: azaz elektromotor, elöl-hátul egy-egy – biztosítja az összkerékhajtást. A rendszer 4 db, összesen 57,6 kWh kapacitású Audi standard PHEV akkupackkal rendelkezik, 800 Voltos feszültsége 671 lóerőre, motoronként pedig 320 Nm nyomaték leadására elég. A nyomaték a váltón keresztül - a drifthez használt 12:1-es áttételi aránnyal - 3000 Nm-en érheti el a csúcsát, elöl és hátul pedig összesen 6000 Nm (!) – ami nem kevés. Összevetve ezt a donor Audi S1 Sportquattroval, ami 590 Nm volt, több, mint annak tízszerese!

Aki a legfelső kategóriába szerelmes, annak idén is volt Giugiaro, a Hungarogumi jóvoltából az AMTS-re érkezett a Kangaroo Hyper SUV koncepció mely a világhírű olasz tervező, Giorgetto Giugiaro valamint fia, Fabrizio Giugiaro zsenialitásának újabb gyümölcse. A GFG Style Kangaroo Concept egy 480 lóerős "hyper SUV", amely az olasz cég legújabb alkotása, kombinálja a szuperautók kinézetét és teljesítményét egy SUV praktikusságával. Az összkerékhajtású Kangaroo a szuper sportkocsik megjelenését kölcsönzi, alacsony orral, keskeny fényszórókkal és szárnyajtókkal. Azonban a SUV-vonalból kifolyólag az autó 21 colos kerekekkel, vastag gumikkal és markáns hasmagassággal is büszkélkedhet. Az autó alumínium vázra épült, a karosszéria pedig teljes egészében szénszálas. Az utastérben versenyautó ihlette kormánykerék és digitális műszerfal található, három kijelzővel. Az első nagy kijelző az autó körüli helyzet figyelését biztosítja, a második az általános műszerfal adatokat jeleníti meg, a harmadik pedig a komfortelektronikáé: a szórakoztató- és navigációs funkciókat vezérli. A 483 lóerős teljesítményt két elektromotor biztosítja, amelyek együtt 3,8 mp alatt gyorsítják a SUV-ot 100 km/h-ra. Az 90 kWh-s akkumulátorral rendelkező Kangaroo hatótávolsága több mint 450 kilométer. Az autó különlegessége, hogy két extra modell is készült hozzá: egy, amelynek a tetejét és motorháztetejét csupasz karbonlemez borítja és egy másik, amelyiknek a járművéhez havas vagy jeges terepre hernyótalpakat szereltek. A GFG Style Kangaroo korábban a 2019-es Genfi Autószalonon mutatkozott be és Giugiaro, az olasz designlegendával alapított cég új, innovatív termékeit képviseli.

A külső területen a Drifted.hu Aréna a Markom Racing drift show és Palatinus Attila streetfighter bemutatóinak folyamatos akcióval teli programjaival várta az érdeklődőket, valamint a Drive-X Sport formula autóinak napi bemutatóival folytatódott. A drift melletti off-road pályán az Off-Road Show érdekes járművekkel és akadályokkal teli területen zajlott.

Visszatérve a pavilonokba, az importőrök pavilonjában először állított ki a Harley-Davidson Budapest, a Hot-Rod „meseautók” az AMTS elmaradhatatlan összetevőjeként átalakított 80-90 éves kupéival és roadstereivel emelték az esemény fényét és exkluzivitását.

Az Old Timer kategória a Classic Auto-Motor Show keretében mutatta be szépségeit, kiemelendő a 1934-es Siddeley Special 6, melyről annyit kell tudni, hogy egy hátsókerék-hajtású limuzin (szedán), elöl szerelt motorral. A 2,4 literes motor egy szívó, felül szelepelt – mert akkoriban ez még csak egy megoldás volt a több közül(!) - 6 hengeres motor, amely 60 LE (61 LE/45 kW) teljesítménnyel rendelkezik 3300-as fordulatszámon. A motor egy 4 sebességes váltón keresztül adja át a nyomatékot a kerekekre. Az alapadatokból (66,67 mm-es furat és 114,39 mm-es löket) számolt löket/furat arányra a mai átlagosan 1-es löket/furat aránnyal domináló „kockamotor”-korban már nem megszokott hosszúlöketű, 1,71 értéket kapjuk, ami vastagon alulnyomatékos hajtást mutat.

Az Old Timer vonal további egy pavilonnyi serege a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége (MAVAMSz) szervezésében megvalósuló tematika mentén sorakozott föl a "D" csarnokban. Több mint 120 gyönyörűen restaurált, vagy épen eredeti állapotában megőrzött, több évtizedes múltra visszatekintő jármű prezentálta a múltat többnyire nyitott motorterével. A rendezők megemlékeztek a kerek évfordulót ünneplő BMW, valamint a szintén évfordulós eredeti Méray motorkerékpárokról, melyek megjelenése igazi kuriózumot jelentett a felhozatalban.

Az importőr vonulat legnagyobb standját idén a Porsche Hungária hozta, a "G" pavilonban három tematikus kiállítás is várta az autóvásárlás előtt álló látogatókat, emellett a Das WeltAuto is saját standdal jelent meg. A tavaly a magyar piacra belépett MG is impozáns standdal mutatta meg magát, ahol a már korábban beharangozott új modellje, az MG4 ünnepélyes premierje történt meg.

Prémium márkák terén idén is a szokott helyén találtuk a Gablini Aston Martin, Lotus és Grenadier márkáit, a sport- és szabaidőautókat felvonultató SUV és Pickup kiállításon pedig több tucat modell közül választhattak az érdeklődők.

Gidrán harcjárműve, Polaris MRZR 4 könnyű terepjáró járműve, valamint egy Leopard 2A4 harckocsi is (!) kiálltásra kerültek.

Visszaérve a nagyszínpad eseményeihez a főszervező Autós Nagykoalíció (ANK) és Knezsik István elnök úr folyamatosan színes programokról gondoskodott. Visszatérőknek nem ismeretlen a Magyarok a Világ Járműgyártásában lélekemelő prezentáció, ahol igazi járműkrónika és Made in Hungary kiállítás is várja a látogatókat. A kiállításon magyar autós élet számos ismert médiaszemélyisége és celebritása is részt vett: versenyzői fronton többek között a Volkswagen standján Turán Frici, a Jetpowernél Kiss Norbi négyszeres Európa-Bajnok kamionversenyző, a DF Tuningnál pedig Magyaroszág egyik legértékesebb versenyautóját, a világon mindösszesen 20 példányban létező Citroen C3 WRC-t kiállító Bútor Robival futhattak össze a látogatók. De kint volt Kőváry Barna is aki négy rallye Mitsubishit hozott a helyszínre, köztük azt az eredeti EVO III-ast, amivel maga Tommi Mäkinen kezdte meg anno a pályafutását! Az exkluzív események közül még kiemelkedik, hogy nem először itt került sor az Év Magyar Autója verseny díjátadójára és az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyének döntőjére is.

Összegezve, ahogy minden évben, idén is hosszasan sorolható, hogy mennyi élmény alapú érdekesség és különleges látnivaló várta a látogatókat az autók világából. Az ezer színű és stílusú felhozatal idén is nagyon megdolgoztatta a látogató koncentráló képességét. Talán a Rockabilly és Gasmonkey vonulat szolidabb volt, viszont ez a közel 300 kiállító adta kavalkádban annyira nem volt érezhető és nem is baj. Mondhatjuk, hogy a kiállítás konvencionálisabb autószalon képét mutatta, mint a korábbi években, ami jó! Nyilván az AMTS élményalapú alapjellegéből adódóan nem a mi főprofilunk, azonban ami miatt viszont mégis csak minden évben ott kell lennünk, amiért a Ferrari korábbi elnöke John Elkann egy korábbi cikkünkben is leközölt – proaktív nyilatkozatában kiemelte:

„A Ferrarit nem zavarja az elektrifikációból fenyegető változás, sőt(!) felkarolja az elkerülhetetlen elektromos jövőt! Az elektrifikáció által nyújtott lehetőségek lehetővé teszik számunkra, hogy még különlegesebb és egyedibb termékeket készítsünk.”

És itt meg is állok: mert erről szólt az idei AMTS.

a cikkben említett autókoncepciók közül az alábbi videókat tekintheti meg a kedves olvasó:

Audi S1 Hoonitron és Mattias Eckström: 

Giugiaro GFG Style Kangaroo Concept: 

korábbi cikkeink a korábbi AMTS kiállításokról: https://autotechnika.hu/kereses?search=amts

 

Források: AMTS, AMTS médiaoldal, gyártói weboldalak.