Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. július | Olvasson bele!

Nem! Vagy mégis?

hirdetés

Vannak dolgok, amiket az ember még akkor sem tud elhinni, ha látja. Dacára az elektrifikációs cunaminak a BMW tuning cég az Alpina nem rég kommunikálta honlapján: „ügyfélkörében nem tapasztalható igény az elektromos hajtásra, függetlenül ettől figyelik a piaci trendeket”. Enzo Ferrari anno göcögve jegyezte meg: „az aerodinamika azoknak való, akik nem tudnak motort csinálni”.  Na hát most nagy kérdés hogyan kommunikálná a Maistro, azt amit cége a napokban pedzegetett.

Erőműveinek mennydörgő morgása a mai napig a Ferrari élmény egyik legfontosabb része, de a gyártó kénytelen lesz elektromos járművekre váltani. Mivel az egyre erőltetettebb korlátozások – Európa legtöbb országában - 2035-re kiteljesednek, várhatóan a Ferrarinak is elektromos hajtásláncokat kell alkalmaznia. A cégvezetés konstruktívan áll hozzá, a társaság megbízott elnökét, John Elkannt - akit szeptember 1 -jén Benedetto Vigna vált fel – elmondása szerint nem zavarja a fenyegető változás, sőt(!) felkarolja az elkerülhetetlen elektromos jövőt!

Elkann nyilatkozata proaktív hozzáállást tükröz: „Az elektrifikáció által nyújtott lehetőségek lehetővé teszik számunkra, hogy még különlegesebb és egyedibb termékeket készítsünk.”

hirdetés

A Ferrari várhatóan 2025-ben dobja piacra első teljesen elektromos járművét. A meghökkenés ellenére azért a Ferrari már az elmúlt években belekóstolt az elektrifikációba: eddig négy villamosított jármű is rendelkezett a Ferrari jelvénnyel: a LaFerrari, az SF90 és az SF90 Spider, a legutóbbi pedig a 296 GTB. A négy közül csak a LaFerrari nem volt plug-in. Az SF90 és a 296 GTB plug-in hibridek, az utóbbi 7,45 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, amely 25 kilométeres elektromos hatótávolságot mutatott fel a WLTP tesztcikluson.

A plug-in hibrid Stradale két villanymotorral rendelkezik, egy a motorháztető alatt, egy másik pedig hátul, 162 kW teljesítményű, 7,9 kWh akkumulátorkapacitása azt jelenti, hogy csak 25 km-t képes megtenni tisztán elektromos hajtással. Töltése trükkös: míg sok PHEV (és néhány BEV) a töltőcsatlakozókat az üzemanyag-töltőnyíláshoz hasonló - ismert - helyre helyezi, az elektromos járművek általában töltőporttal rendelkeznek a jármű elején, a Ferrari viszont – mivel szempontként kezeli - hogy a töltőkábel meg ne karcolja a gondosan csiszolt fényezést, a képen látható pozícióba építette be a plug-in csatlakozót!

Tovább lépve a hajtásláncra: annak érdekében, hogy a hibrid architektúrát integrálja a Stradale-be, a Ferrari kifejlesztett egy új speciális rendszert, amelyet nyersfordításban „elektronikus csúszásgátlónak”, a magyar szaknyelvben pedig leginkább „nyomatékosztónak” nevezhetünk. Ez magában foglalja az elektromos kipörgésgátlót a nyomaték minden kerékre való elosztása érdekében, a hagyományos hidraulikus fékrendszer és a regeneratív fékrendszer közötti fékenkénti vezérlést, valamint a nyomatékszabályzást.

A hibrid Stradale az alábbi videóban tekinthető meg:


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés