A Mercedes Level 3 szintű „önvezető” autója

A Mercedes-Benz engedélyt kapott Kaliforniában Level 3-as automatizált vezetési funkciójához, a Drive Pilothoz, ezzel a német gyártó (OEM) az első az Egyesült Államokban, amely SAE Level 3-as funkciót kínál szabványos gyártású járművein.

A Tesla járművek széles körben elterjedtek Kaliforniában, de azok legmagasabb szintű önvezetési funkciója eddig SAE Level 2 funkcionalitást ért el, amely még mindig azt jelenti, hogy a vezetőnek folyamatosan felügyelnie kell a jármű irányítását. A legnagyobb amerikai gyártó a General Motors Super Cruise funkciói is egyelőre Level 2-esek.

A Drive Pilot rendszer opcióként lesz elérhető a 2024-es modellévtől kezdve a S-Class és EQS Sedan modelleken Kaliforniában és Nevadában, az első autókat várhatóan idén év végén szállítják le a vásárlóknak.

A Level 3-as szint esetén az automatizált vezetési rendszer teljes mértékben irányítja a vezetési feladatokat és nem igényli, hogy a vezető az ülésben ülve átvegye az irányítást, hacsak nincs erre utasítás. A Mercedes figyelmezteti, hogy míg a Level 3-as funkcióval ellátott járművek irányításban vannak, a vezetőnek még mindig figyelnie kell és készen kell állnia a jármű irányítására, ha szükséges, vagy ha azt a jármű kéri. A Level 3 szintnél a vezetők másodlagos tevékenységekkel is foglalkozhatnak, de az OEM felhívja a figyelmet arra, hogy a vezetőknek a nemzeti közúti közlekedési szabályoknak megfelelően engedélyezett tevékenységeket szabad csak folytatniuk a volán mögött.

A Reuters jelentése szerint az engedély csak meghatározott útszakaszokra szól: Bay Area, Central Valley, Los Angeles, Sacramento, San Diego és az Egyesült Államokat Nevadával összekötő autópálya szakaszokra.

A Drive Pilot működése az alap vezetéstámogató ADAS funkciók szenzorain túl további szenzorokat, érzékelőket és kamerákat használ, beleértve a LiDAR-t, egy kamerát a hátsó ablakban, mikrofonokat a sürgősségi járművek észleléséhez, valamint egy nedvességérzékelőt is a kerékjáratban. A Drive Pilot funkcióval ellátott járművek redundáns kormányzás- és fékaktivátorokkal rendelkeznek, valamint redundáns fedélzeti elektromos rendszerrel. A "redundáns kormányzás" olyan rendszert jelent, amelyben a járművezetői kormányzáshoz tartozó vezérlőegységek vagy szenzorok többpéldányban vagy más független eszközökkel is elvannak látva. Ez a biztonságot növelő technológia lehetővé teszi, hogy amennyiben a kormány-rendszer meghibásodik vagy probléma merül fel, a másik redundáns rendszer átvegye a vezérlést és így továbbra is biztonságosan irányítható maradjon a jármű. A "fékaktivátor" egy olyan rendszer, amely automatikusan aktiválja a fékeket bizonyos helyzetekben vagy veszélyes szituációkban. Ez lehetővé teszi a jármű számára, hogy gyorsan és hatékonyan lelassuljon vagy megálljon, még akkor is, ha a vezető nem lép a fékre. A fékaktivátorok vezérlőrendszer irányításával működnek és hozzájárulnak a vezetési biztonság és az ütközés-elkerülési funkciók javításához. Amikor a Drive Pilot aktív, az alkalmazások engedélyezhetők a jármű integrált központi kijelzőjén, ami egyébként vezetés közben blokkolva van.

"Mercedes-Benz Drive Pilot a világ egyetlen SAE Level 3 rendszere most már nemzetközileg érvényes típusengedéllyel. Nagyon masszív alapokra épül, új iparági szabványokat állít fel" - mondta Markus Schäfer technológiai igazgató és a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja. "A Drive Pilot rendkívül kifinomult járműarchitektúrát használ, amely redundáns rendszereken alapul és számos érzékelőt alkalmaz a kényelmes és biztonságos feltételesen automatizált vezetéshez. A hatóságok általi jóváhagyás Kaliforniában és Nevadában megerősíti, hogy a redundancia a biztonságos és így helyes megközelítés."

Megfelelő autópályaszakaszokon és magas forgalomsűrűség esetén a Drive Pilot átveszi a sebességvezérlést, a járművet a sávjában tartja és megfelelő távolságot tart más járművektől akár 65 km/h sebességig. Amint a körülmények megengedik, a rendszer a kormánykeréken található vezérlőgombokon jelezni fogja a rendelkezésre állást. A Drive Pilot figyelembe veszi az útvonal típusát, a forgalmat és az utakon történő egyéb eseményeket és szükség esetén kikerülő manővereket vagy fékezést alkalmaz a balesetek, koccanások elkerülésére.

Ha a vezető a fokozott figyelmeztetések és az átvételi idő lejárta után sem veszi vissza az irányítást - például orvosi vészhelyzet miatt - a vészjelzések felkapcsolnak, a jármű megállításra kerül és vészhívás történik. Az ajtók is kinyílnak, hogy az elsősegélynyújtók elérhessék a vezetőt a járműben.

"Nagy büszkeséggel tölt el minket, hogy folytathatjuk a Level 3-as feltételesen automatizált vezetési technológia fejlesztését és továbbra is az innováció élén állunk az Egyesült Államok piacán. " - mondta Dimitris Psillakis, a Mercedes-Benz USA elnöke és vezérigazgatója. "Ez a forradalmi rendszer megerősíti törekvéseinket a vezetésbiztonság és technológiai fejlődés terén és példa nélküli kényelmet nyújt értékes ügyfeleinknek, visszaadja nekik az eddig vezetéssel töltött időt, miközben biztonságosan navigálnak a mai zsúfolt autópályákon."

A Mercedes-Benz szándéka, hogy a SAE Level 3-as szint feltételesen automatizált, a végső cél, hogy akár 130 km/h sebességgel is vezethessen. A rendszer a magas Mercedes biztonsági szabványokat is teljesíti, amit a gyártó szándéka szerint további a redundanciára alapuló megoldásokkal tervez biztosítani.

A Mercedes Level 3 „önvezető” rendszere az alábbi videón is megtekinthető:


Forrás: repairerdrivennews.com