Az autóipari intelligencia – 1. rész
Átnézve Magyarország Digitális Oktatási Stratégiáját (DOS) és tanulmányozva az Európai Bizottság „Az együttműködő, intelligens közlekedési rendszerek európai stratégiája – mérföldkő az együttműködő, összekapcsolt és automatizált mobilitás megvalósítása felé” című 2016. évi közleményét, valamint az önvezető/autonóm autókról gyűjtött, illetve az elmúlt évtizedben a vonatkozó több ezer cikk és a felkeresett honlapok megismerése alapján kidolgozott powerpointos előadás-sorozatom elkészülte után elgondolkoztam azon, hogyan tudnék többet nyújtani a fiatalok és az érdeklődők felé az autóipari intelligencia, autonóm/együttműködő autonóm vezetés témakörében.
Célom – főszerkesztő úr felkérésére – az, hogy nagy „ecsetvonásokkal” képet fessek néhány mozgalmas tudományos határmezsgyéről, így a mesterséges intelligencia (MI) és az autonóm vezetés összefüggéseiről, olyan módon hangsúlyozva az új elképzeléseket, hogy azok érthetőek legyenek a szélesebb hallgatóság számára is.
Ma már számtalan alapdokumentuma van a világnak ezen a területen. Kiemelkedően fontos az ENSZ fenntartható fejlődési céljait ismertető „United Nations 2015 mobilization strategy”. Az EU „Green Deal” keretében mobilitási cselekvési tervet fogadott el. Mindegyiket természetesen folyamatosan aktualizálják. A Green Deal négy kritikus elemet határoz meg a fenntartható mobilitás és az autóipar szempontjából:
− klímasemlegesség,
− szennyezésmentes Európa,
− fenntartható közlekedés,
− körforgásos gazdaság (digitális technológiák).