Emberismeret vagy annak hiánya
Műszaki alkotások, felkínált szolgáltatások, társadalmi kezdeményezések sora tűnt már el a süllyesztőben, mert alkotóik, létrehozóik nem mérték fel a környezet befogadóképességét, illetve hajlandóságát. Nem feltétlenül butaságokról van szó, lehet az is, inkább csak korukat előzték meg, vagy bevezetésük nem volt megalapozott. Az új generációk természetesnek, használhatónak tartanak dolgokat, melyet „őseik” ostobaságnak vélnek. Egy idősebb ember legyen óvatos a véleményalkotással, jó, ha önmagát, előítéleteit vizsgálja meg először, mielőtt elítélő véleményt mondana, nehogy az utókor kinevesse.
Az autóiparban ma is megélünk megosztó dolgokat. És innen, ami most következik, az tömény szubjektivitás…
A vezetéstámogató asszisztensek jó dolgok. Az emberi lankadó figyelem, elkalandozó gondolatok okozta veszélyhelyzetekben a gyors reakciójú besegítés nagyon hasznos. Az intelligens járművilágítás több előnyt hoz, mint az, hogy javító-nevelő céllal nem tudunk villantani, vagy csak azért is elvakítani a szembejövőt. Sávváltási veszélyre figyelmeztetés, a meglévő holtterek miatt is, akár életet menthet. Az autonóm parkolási üzem is kiváló.
Az emberi szabadságot, vezetési önmegvalósítást, virtus kimutatását szolgálja-e az, ha a biztonsági vagy környezetvédelmi rendszerek kikapcsolhatók?
Kérdés, hogy például a kitörésgátló (EPS) kikapcsolhatósága okos dolog-e. A gyártók ezzel mit akarnak elérni. Összekacsintanak a vevőkkel, elhitetve velük, ha az autóeladást ez segíti, hogy erre önnek úgysem lesz szüksége, mert messziről látszik, hogy maga egy Fittipaldi…
Mi van egy kényelmi szolgáltatással, a gesztusvezérléssel? Ha a kormányt eleresztem és mutogatok, hogy egy funkciót elérjek, akár csak lehalkítsam a rádiót, vajon ez növeli a biztonságot? Nem halva született ötlet?
Mi van a stop/start rendszer kikapcsolhatóságával? Miért kapcsolható ki? Az emberek nagy részét a motorleállítás – vajon miért? – idegesíti. És ezt a gyártó miért veszi figyelembe? Tudják, biztosan nem tudják, hogy alapjáraton viszonylag hideg a kipufogógáz, mely lehűti a katalizátort, így az nem kellően reakcióképes. Ha nem megy át rajta kipufogógáz, ez rövid időintervallum, a kerámia jobban tartja a hőt.
És e „műfaj” egyik fő kérdése: mennyi lesz az ötös fokozatú autonóm gépkocsi maximális sebessége? Az 5-ös szintnek már kormánya sem lesz. (Friss hír, hogy a GM leállította a kormány és pedálok nélküli „kapszula” változatot.) Nem lehet más beállítva kikapcsolhatatlanul, mint a KRESZ-ben az adott helyre előírt maximális sebesség. Engem csak a lovas kocsi nem előz meg Magyarországon, ha a KRESZ szerint választom meg a sebességet. Ahhoz, hogy az „5-ös” autonóm autót megvegyék az emberek, olyannak kell történnie, amit egyetlen vallás, vagy diktátor sem tudott elérni: megváltoztatni a megváltoztathatatlan emberi alapszoftvert, az örök 1.0-át.
Az autonóm 5-höz vajon el kell-e jutnunk a falanszterig, ahogy Madách Imre „Az ember tragédiájá”-ban leírja, a legtökéletesebben elgépiesedett, az egyén tehetségét és érdekeit figyelembe nem vevő társadalomba?