Az NKH válasza

A 2009. évi Autotechnika–Autó-DIGA szakkiállítás alkalmával megtartott GVOE–AOE Gépjárművizsgáztatás konferencia után az NKH illetékeseinek írásban átadtunk kérdéseket, melyek megválaszolására a konferencián nem nyílt mód. Az NKH válaszát dr. Eiselt György főigazgató aláírásával kaptuk meg. A levélből teszünk közzé néhány választ. A teljes levél a GVOE honlapjának tagi híreiben olvasható.

– Hogyan kezeli azt a helyzetet a Nemzeti Közlekedési Hatóság, miszerint jelenleg 1000 vizsgálóállomás helyett 2500 állomás lesz 1 éven belül?

A vizsgálóállomások száma várhatóan növekedni fog. Az NKH feladata a jogszerű működés ellenőrzése. Jelenleg még nem ismert a vizsgálóállomás létesítésére a jövőben vonatkozó feltételrendszer, ezért a közlekedési hatóság nem rendelkezik célszámokkal a vizsgálóállomások számát illetően. Az elvégzendő tevékenységi kör is bővülni fog, nem érezzük, hogy adminisztratív módszerekkel meg kellene tiltanunk.

– Milyen feltételek alapján bírál a Nemzeti Közlekedési Hatóság az új belépők szerződésének megkötésekor? Leírt taxatív feltételeket nem találtunk sehol. Valóban figyelembe veszik-e az érdekképviseletek véleményét?

Az 1988. évi I. törvény értelmében a megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel rendelkező szerv vagy szervezet a járművek műszaki megvizsgálásában részt vehet. Jelenleg a regionális igazgatóságok jogosultak eldönteni, hogy a jelentkezőkkel szerződést kötnek-e. A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása alapján, azonban 2010 januárjától kormányrendelet fogja szabályozni az engedélyezésre vonatkozó részletes rendelkezéseket.

Az érdekképviseletek véleményét a közlekedési hatóság köszönettel veszi, és a lehetőségei, keretei között figyelembe veszi.

– A közreműködők részére „tachográf”-vizsga mikor lesz?

További „tachográf”-tanfolyam és -vizsga nem lesz. Ez a kérdéskör az új képzési rendben – a jelentkező korábbi végzettségétől függően – a vizsgabiztosi alapképzés szintjét elért vizsgabiztosok számára ún. vizsgabiztos kiegészítő képzés része lesz. Azok a vizsgabiztosok, akik rendelkeznek menetíró illesztési jogosultsággal, a szükséges plombafogó és bélyegző beszerzése után jogosultságot kaphatnak a tachográfos járművek vizsgálatára.

– Mi lesz januártól a környezetvédelmi méréssel?

2010. január 1-jétől várhatóan a forgalmi engedély érvényessége fogja igazolni a járművek környezetvédelmi megfelelőségét. Ez azt jelenti, hogy 2009-ben a járművel csak érvényes környezetvédelmi igazolólappal lehet részt venni, 2010. január 1-jétől pedig erre nem lesz szükség. A részletes jogszabályi rendelkezések várhatóan tisztázni fogják a jelenlegi kérdéseket.

– A számviteli bizonylatok kiadásakor a rendszer hibája (lefagy a program csatlakozási probléma) miatt, másolat kerül kiadásra. Miért a vizsgabiztosokat büntetik felfüggesztéssel a rendszer hibája miatt? Az NKH leírásában, 10 db téves bizonylat kiadása után felfüggesztés jár. Van-e megoldás a bizonylatok téves nyomtatásának elkerülésére?

A téves bizonylat és a másolatban kiadott bizonylat fogalma eltér egymástól. Az NKH nem bünteti azt, ha a rendszer hibája/lefagyása miatt esetlegesen csak másolat állítható ki egy adott bizonylatból, mert ebben az esetben a bizonylat nem téves, hanem az első, eredeti és helyesen kiállított példánynak a reprodukálása.

– Igaz-e, hogy külön vizsgabiztosok lesznek a személyautókhoz és a teherautókhoz? Miért nem lesz jó a mostani vizsgabiztosok vizsgája?

Igen, amennyiben az erre vonatkozó jogszabálytervezetet elfogadják. Az új rendszerű képzés többszintű lesz. A tervek szerint a megfelelő képzettséggel rendelkező pályakezdők részére lesz egy alapképzés, amely egy elméleti és gyakorlati vizsgával zárul. A sikeres vizsgázók jogosultak lesznek a 3500 kg össztömeget meg nem haladó különféle kategóriájú gépjárművek és pótkocsik vizsgáztatására. További kategóriák; az M2, M3, ill. az N2, N3, O2, O3, O4 stb. kategóriákra, a veszélyes áruk szállítására alkalmas (ADR-es) járművek, és más, ún. jogosító vizsgálatok végrehajtására jogosultságot szerezni egy kiegészítő tanfolyam sikeres elvégzésével lehet. A kötelező továbbképzés rendszere továbbra is megmarad. A terv szerint a jelenlegi vizsgabiztosoknak – az új követelmények miatt – a képzettségüktől és a kategóriáktól függő különbözeti vizsgát kell majd tenniük. Az új rendszerű képzés – a jogszabálytervezet elfogadása esetén – már ez évben meg fog indulni. A jelenlegi vizsgabiztosok számára az átképzésre kellő időt kívánunk biztosítani. Az átmeneti időszakban a vizsgabiztos a jelenlegi feljogosítás szerint végezheti a tevékenységét.

– Igaz-e, hogy kétféle díja lesz csak a környezetvédelmi mérésnek?

Jelenleg még nem ismert a díjrendelet változása, ezért erre a kérdésre nem tudunk választ adni. Az NKH egyetért a jelenlegi díjstruktúra egyszerűsítésével.