Műszaki vizsga? Zöldkártya?

A GVOE az AOE-vel közös rendezésben nyílt tájékoztatót és fórumot tartott a 2009. évi Hungexpo Autotechnika–Autó-DIGA szakkiállítás alatt. A 2009. szeptember 24-ére, a Hungexpo G pavilon konferenciatermébe meghirdetett rendezvényre előzetesen, a két egyesület határozott kérésére „csak” 120-an regisztráltak, így ennek megfelelően biztonsággal 150 ülőhelyet biztosítottunk. Rendezői örömünkre közel 300-an érkeztek.

Előadóként a KHEM illetékesét, Barna Péter főosztályvezetőt és az NKH elnökhelyettesét, Lovas Károly Róbert urat kértük fel, hogy műszaki vizsgát, a környezetvédelmi felülvizsgálatot és a kapcsolódó díjrendelet érintő rendeletmódosítási folyamatról adjanak tájékoztatót.

A KHEM közlekedési szakállamtitkárának, dr. Csepi Lajos titkárságának válasza szerint, a vonatkozó rendeletmódosítások még nem tartanak abban a stádiumban, melyről a KHEM képviselője nyilatkozhatna. Így sajnos Barna Péter úr tájékoztatójára, a konferencia szervezésekor, két héttel korábban kapott majdnem biztos ígéret ellenére nem került sor.
Lovas Károly Róbert úr részletes tájékoztatót adott a hangsúlyozottan tervezett változtatásokról, az NKH álláspontjáról és törekvéseiről.

Emlékeztetőnkben néhány elhangzott témát érintünk.

1. A KÖKIR központi informatikai rendszerével megoldódott az adatvédelmi probléma. Az adatokat a hatóság egy helyen kezeli, egy központi szerveren tárolja. A zöldkártyánál (környezetvédelmi felülvizsgálat – KF) viszont napjainkban még közel 3000 vizsgahelyen vannak adatok, ami adatvédelmi szempontból is tarthatatlan. Így integrálni kell a KF-et is a KÖKIR-be. A törvényi kötelezettség mellett EU-s elő írások is kötelezik Magyarországot. A gépjármű forgalomba tartását nem lehet 2 külön engedélyhez kötni. Ezen kívül az állampolgárok jogos igénye, minden engedélyt egy helyen lehessen beszerezni ahhoz, hogy forgalomba tartható legyen a jármű. Ezért az a cél, hogy az eredetiség vizsgálat se éljen külön életet, legyen az „egyablakos” rendszer eleme.

2. Az ellenőrzések is alátámasztják az integrálás szükségességét. A műszaki vizsgánál az újszerű KÖKIR szoftveres kockázat ellenőrzéses rendszer jól bevált. A mai RKFA ellenőrzések során 100 autóból 1 bukik a KF állomásokon. Az utakon közúti ellenőrzések során viszont 100 autóból 6-7. Az utóbbi 2 hónapban az NKH a KF műhelyek ellenőrzésekor sok műmotort foglaltak le. Ezért szükséges a szorosabb KÖKIR ellenőrzés fényképpel központi szoftveres felügyelettel.

3. Tervezet szerint 2010. 01. 01-től megszűnik a zk igazolólap. A forgalomba tartás hatósági igazolásául 1 db. műszaki vizsga címke és 1 db zk plakett lesz, mely a rendszámra kerül.

4. A különböző lejárati intervallumot a KF és a műszaki között a műszakihoz igazítják. Így 2010. 01. 01. után a zk is első alkalommal 4 év és a továbbiakban 2 év periodicitású. Ugyanakkor a tervek szerint a lízingelt autóknak évente kell műszakiznia ugyanúgy, mint a taxiknak.

5. Fontos dátum a műszaki vizsga állomások életében is a 2010. 01. 01. Az NKH eddig adott moratóriumot a vizsgálóberendezések adatkommunikációs illesztésére. Akinek a határidőre nincs illesztett berendezése, az NKH megszünteti a KÖKIR rendszer hozzáférési jogosultságát!

6. A tervezetben vizsgálják azt a lehetőséget is, hogy gépjármű adásvételkor ne csak eredetiségvizsgálatot kelljen végeztetni, hanem műszakit is. Ennek esélye ma csak 50%.

7. A jelen pillanatban úgy áll a tervezet, hogy 2010. 01. 01. után kétféle KÖKIR kapcsolat lesz, amely az állampolgárok részére kétféle vizsgálati lehetőséget nyújt. A műszaki vizsgaállomáson komplex vizsga KF és műszaki vizsga. A KF állomásokon a KF mérés, (amely 30 napig érvényes) és utána vizsgaállomás, ahol műszaki vizsga és érvényesítik az előzőleg elvégzett KF-et (amennyiben megfelelő).

8. A KF is hatósági árrá alakul, amelyből szintén részsül az NKH, az arányokról még tárgyalnak.

9. 2010. 01. 01. után, a tervezet szerint, a KF állomások is
  - KÖKIR rendszerben (KÖKIR-hez csatlakozva) dolgoznak,
  - újra megkötendő szerződéses viszony alapján,
  - a minőségügyi rendszer (ISO) kötelező (3 hónap felkészülés lehetséges),
  - fedezeti számla, illetve annak feltöltése szükséges,
  - fix IP cím szükséges
  - a gázelemző, füstölésmérő KÖKIR-hez csatlakozó adatkommunikációja (műszerillesztés) szükséges
  - ugyanolyan hardver (számítógép) kell, mint amely az integrált vizsgánál előírt
  - kódolvasó és chip kártyaolvasó szükséges,
  - oktatáson kell részt venni.

10. A KÖKIR rendszer ellenőrző szoftvere kockázat elemzés alapján működik, illetve kiemeli azokat, ahol:
  - túl rövid idő alatt vizsgáztatnak,
  - túl sok idős (15 év feletti) jármű vizsgázik,
  - a normál munkarend előtt és után vizsgáznak az idős járművek,
  - sok az ország más vidékéről jött jármű,
  - nem megfelelő a fényképek minősége, azonosíthatatlanok a vizsgázott járművek,
  - rendszeresen nincs jármű az ellenőrzéskor egyébként kiegyensúlyozott a vizsga darabszám.

Még idén ősszel nagyon szigorú ellenőrzések várhatóak, melyek alaposan „megritkíthatják” – mulasztások esetén - a jelenlegi vizsgálóállomásokat.

A tájékoztató után elhangzott kérdések többsége az új belépők feljogosítására vonatkoztak. Lovas úr válaszában kifejtette: a liberalizáció nem jelent egyben automatikus feljogosítást. Az NKH a jelentkezőkkel szerződést köthet. Az a vállalkozó, akinek feljogosítási kérelmi szándéka van, a régióigazgatóságokon jelentse be szándékát, kérjen előzetes véleményt. Amennyiben a hatóság indokoltnak látja az új vizsgahely megnyitását, erről tájékoztatja a kérelmezőt.

Többen kifogásolták ezt a potenciális korlátozást, mert versenykorlátozásnak érzik.
A mai RKF helyek az átalakítást túl gyorsnak tartják mind a beruházásaik megtérülése, mind maguk és munkavállalóik biztonsága miatt. Kérésük (követelésük!), hogy a rendszer átalakítására hosszabb időt adjon a rendeletalkotó, minimálisan egy vagy két évet. A vállalkozások szempontjából a kiszámíthatóság a legfontosabb.
Többen közhiteles információt kértek számon az előadón. Közhiteles információt csak a törvény és a rendelet, valamint a hatósági útmutatók szövege jelent. Az előadó – mert 2009. szeptember 24-én még ez volt a helyzet– hangsúlyozta, hogy a rendeletalkotási folyamat jelenlegi állásáról, tervezetekről tud csak beszámolni. A rendezvényt meghirdető GVOE és AOE – mert az egyeztetések nehézségeiről tájékozódott – nem ígért rendeletszöveg tájékoztatást. (Sajnos jelen emlékeztető írásának időpontjában is még ez a helyzet!)
A GVOE álláspontja szerint a vizsgálóállomások számára a valódi „egyablakos” rendszer bevezetése jelent igazi lehetőséget, tehát az „okmányolás”, az eredetvizsgálat a KF mellett kerüljön vizsgálóállomási hatáskörbe.


Az emlékeztetőt összeállította:

Temesvári Ferencné Rozál
a GVOE ügyvezető alelnöke

Dr. Nagyszokolyi Iván
A GVOE elnöke