Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. július | Olvasson bele!

A zöldkártya legyen zöldebb!

Van bennünk már némi környezettudatosság, egyelőre azonban csak a másikra vetítjük ki a felelőséget, önmagukra vonatkozónak még kevesen érzik át.
Napjainkban egyre több kutatási eredmény lát napvilágot szerte a világon, mely bizton állítja: a lakosság, elsősorban a városi lakosság utóbbi generációjánál egy sor betegség kialakulásának oka a közlekedésből (is) származó finom por (részecske) és a toxikus (kipufogó)gázok.
Nehéz eljutni az autók zöldkártya vizsgálatának „füstadó” szemléletétől, a magunk és gyermekeink, unokáink egészségének védelme, a károsodási rizikó csökkentésének cselekvő felismeréséig, a zöldkártya intézményének elismert szükségességéig.
 

Alattomos a gáz és részecskeszennyezés egészségkárosítása. Hosszú idő után ad csak tünetet, de ha jelentkezik, hatása általában visszafordíthatatlan folyamatokat indít meg szervezetünkben. Nem tudjuk pontosan, mi is okozta a halálos kórt, a legyengítő allergiát, az életminőség drasztikus romlását. A légszennyezésre nem gondolunk, vagy bagatellizáljuk hatását. Ismét hivatkozva a kutatási eredményekre, bizony ebben vastagon benne van a gépjárművek okozta környezetszennyezés. Egyre eltökéltebbek a rendeletalkotók a kipufogógázok további, az eddigieknél még sokkal szigorúbb fedélzeti tisztítását illetően. Az USA is kénytelen ma már figyelni a közlekedési energiapazarlásra, a CO2 szennyezésre, ezért kacsingat a dízelesítés felé. De egy szigorú feltétele van, és ez a dízelek részecske és NOx kibocsátásának – korábbi előírásához hasonlítva - több nagyságrendű csökkentése. A ma emissziótechnikájával ez teljesíthető, még talán az ára sem lesz elriasztó. A dízeles ugrásra az USA-n kívüli gyártók készülnek a legjobban, de Európában is lesz feladatuk, mert az EURO 5, majd a 6 előírásai várhatóan nem maradnak el ettől.
 

hirdetés

A kis kitérő csak arra szolgált, hogy utaljunk rá, miszerint a világ nagyon komolyan veszi az autók okozta környezetszennyezést. Egy előadásomban már nem tudtam másként aposztrofálni az emissziótechnika autón cipelt kémiai technológiai berendezéseinek a sorát, mint fedélzeti vegyiműveknek. A „vegyiművekhez” igazodnia kell az ellenőrzésnek is. Egyszerű gáz- vagy részecske-méréssel a rendszer a hétköznapokban már nem diagnosztizálható, tehát csak a fedélzeten (on-board) lehet felügyelni. A fedélzeti felügyelet felügyelete azonban a szakemberekre vár, akiknek ehhez – mert drága mulatság itt tévedni – a mainál lényegesen komolyabb felkészülésre lesz szükségük. Ma már ezek egy-egy előőrse megkísért minket, ilyen a teherautók SCR technikája, a Toyota D-4D (D-CAT) összetett szűrő-katalizátora, a PSA FAP-ja, de még az adalékmentes koromszűrő, oxidációs katalizátor párokat is ide soroljuk.
 

Az autók többsége ma nálunk a nyers gázt dobja ki, mert így készültek, de szép számmal futnak már – ezek futnak igazán - katalizátorosok, sőt szépen gyarapszik az OBD felügyeletűek száma is. Ezek ellenőrzése a ma méréstechnikájával még megoldható. Ezt tesszük ma sajnos gyakran a technika és a magunk által felállított „akadálypályán”.
A tényleges, érdemi zöldkártya munkát ma nálunk valóban piti, bosszantó dolgok nehezítik mind az adminisztrációban, mind a technológiában. Ezek egyszerűen eltakarják azt, amit kellene csinálni, és sokak kedvét is elveszik. Mások megtalálták a módját, miként is kell ezt gördülékenyen végezni. Talán ezért van ma viszonylag nagy csend az RFK körül?
A vezércikk terjedelme nem elegendő ahhoz, hogy ezeket itt, akár csak felsorolás szintjén is megemlítsük. A bajok okai között sok az, amelyik félreértésre, az egymás mellett elbeszélésre, érdekellentétekre, szakmai ismerethiányra, a technológia és a szoftverek kiforratlanságára, túlzott követelményekre vezethetőek vissza.
Nagyon itt van az ideje, hogy ezt „szemtől-szembe” megbeszéljük!
 

Ezért is örültünk annak, hogy rendeletalkotó, kidolgozó és hatóság konzultatív, problémafeltáró megbeszélésre hívta a szakmát. Reméljük, hogy ott a zöldkártyások szót kérnek, és kendőzetlenül elmondják, mi „fáj”, mit javasolnak. Azt is reméljük, hogy akik tehetnek a jobbítás érdekében, nemcsak meghallgatják a panaszokat, javaslatokat, hanem érdemben válaszolnak, majd tesznek is érte.


Kapcsolódó dokumentum:


3


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés