Dízelmotorok emissziótechnikai rendszereinek vizsgálata – 3. rész

Nincs tovább (várhatóan) kipufogócsővégi emissziómérés nélküli környezetvédelmi vizsgálat, mint az a mai vizsgaelőírás szerint az engedélyezett. Az Euro VI és Euro 6 dízelmotorokra vonatkozik, melyek környezetvédelmi osztályba sorolása 15-ös, 16-os.

A dízelmotoros gépjárművek műszaki vizsgáján az emisszió és a fedélzeti emissziótechnikai rendszerek ellen-őrzésével nem elégedettek azok, akiknek ebben felelőssége van. Kik ők? Elsősorban a környezetvédők, egészségügyiek, azok között is azok, akik értenek hozzá és módjuk van befolyásolni a törvényalkotókat. Elégedetlenségük oka a kipufogógáz-részecskeszűrővel rendelkező motorok hatékony hibafeltáró vizsgálatának hiánya, mert a hibák egy része csak „OBD-vizsgálattal” nem tárható fel. 

Dízelüzemű gépjárműtechnikában kifutóban vannak – van, ahol már 100%-ig – a kipufogógáz-utókezelő rendszer nélküliek. A klasszikus dízeltechnikával „gyártott” kipufogógáz füstölésmérése opaciméterrel kiforrott (volt), hozta is a túlemittálók kiszűrését. Ha a mérési technológiát szigorúan betartották és a füstölésvizsgálat vezénylőprogramját sem vizsgabarát módon programozták, nem volt engedékeny ez az eljárás. Volt gyári adat, így a minősítés sem okozott gondot. 


Nagyot változott a világ…

Ezen lassan túllépünk, mert a dízelek e század kezdetétől már kaphattak részecskeszűrőt, és később kötelezővé is tették a használatukat. Régóta nincs dízel PDF nélkül. Ma az a várható szabályzat, illetve néhány európai országban már érvényben is van, hogy a könnyű dízeljárműveknél M1, N1 kategória esetében, amelyeket először 2013. január 1-jétől regisztráltak (Euro 5b és 6), valamint nehéz dízeljárművek esetében, amelyeket először 2014. január 1-jétől regisztráltak (Euro VI és a követők), alkalmazni kell műszaki vizsgán a kipufogógázban, a motor alapjáratán kibocsátott részecskék darabszámának mérését. És ez „átterjed” az M2, N2, N3 kategóriákra is. A műszerek és a technológia készen van, általános bevezetése a 2014/45/EU rendelet módosításával küszöbön áll. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.