A műszaki vizsga jövője a 2014/45/EU irányelv tervezett módosítása tükrében
Javaslat az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS IRÁNYELVÉRE,amely módosítja a 2014/45/EU irányelvet a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki alkalmassági vizsgálatáról, valamint a2014/47/EU irányelvet az Unió területén közlekedő haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzéséről.
A javaslatot az Európai Bizottság dolgozta ki a Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóság (DG MOVE) vezetésével.
Miért készítették a módosítást?
– A műszaki, üzemeltetési és tudományos fejlődéshez való hozzáigazítás (elektromos hajtás, emissziótechnika, biztonságtechnika)
– Digitalizáció adta lehetőségek használata
– Adatkormányzás lehetőségei
– Tagországi egységesítés
– Új EU célok
Melyek a műszaki vizsga (tervezett) új elemei?
Kezdjük azokkal, melyeket mi már régen csinálunk, de az EU-nak új!
– Futásteljesítmény-adatok (kilométeróra-állások) rögzítése a nemzeti adatbázisokban, és ezen adatok újraregisztráció esetén elérhetővé tétele más tagállamok számára.
– Kötelező műszaki vizsga a 125cm³-nél vagy 11kW-nál nagyobb teljesítményű motorkerékpárokra.
– Kötelező rakományrögzítés-ellenőrzés az közúti ellenőrzések során.
Digitalizálás, járműnyilvántartások, adatkormányzás
– Digitalizálás. A műszaki vizsga bizonyítványának és a forgalmi engedély digitalizálása.
– Nemzeti járműnyilvántartások összekapcsolása és a harmonizált járműadatok körének bővítéseezekben a nyilvántartásokban – például az első forgalomba helyezés országa, a nyilvántartási státusz, valamint a jármű jelentős módosításaira vonatkozó információk.
– Elismerés. A nyilvántartási tagállam elismerjen egy másik tagállam által kiállított műszakivizsga- tanúsítványt személygépkocsik esetében hat hónapig.
– Adatkormányzás: az eljárások és hozzáférési módok meghatározása a járművek műszaki információihoz, amelyeket az ellenőrző állomások térítésmentesen elérhetnek.