A műszaki vizsga jövője a 2014/45/EU irányelv tervezett módosítása tükrében

Javaslat az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS IRÁNYELVÉRE,amely módosítja a 2014/45/EU irányelvet a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki alkalmassági vizsgálatáról, valamint a2014/47/EU irányelvet az Unió területén közlekedő haszongépjárművek közúti műszaki ellenőrzéséről. 
A javaslatot az Európai Bizottság dolgozta ki a Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóság (DG MOVE) vezetésével.


Miért készítették a módosítást?

– A műszaki, üzemeltetési és tudományos fejlődéshez való hozzáigazítás (elektromos hajtás, emissziótechnika, biztonságtechnika)
– Digitalizáció adta lehetőségek használata
– Adatkormányzás lehetőségei
– Tagországi egységesítés 
– Új EU célok


Melyek a műszaki vizsga (tervezett) új elemei?

Kezdjük azokkal, melyeket mi már régen csinálunk, de az EU-nak új!
– Futásteljesítmény-adatok (kilométeróra-állások) rögzítése a nemzeti adatbázisokban, és ezen adatok újraregisztráció esetén elérhetővé tétele más tagállamok számára.
– Kötelező műszaki vizsga a 125cm³-nél vagy 11kW-nál nagyobb teljesítményű motorkerékpárokra.
– Kötelező rakományrögzítés-ellenőrzés az közúti ellenőrzések során.

Digitalizálás, járműnyilvántartások, adatkormányzás 
– Digitalizálás. A műszaki vizsga bizonyítványának és a forgalmi engedély digitalizálása. 
– Nemzeti járműnyilvántartások összekapcsolása és a harmonizált járműadatok körének bővítéseezekben a nyilvántartásokban – például az első forgalomba helyezés országa, a nyilvántartási státusz, valamint a jármű jelentős módosításaira vonatkozó információk. 
– Elismerés. A nyilvántartási tagállam elismerjen egy másik tagállam által kiállított műszakivizsga- tanúsítványt személygépkocsik esetében hat hónapig. 
– Adatkormányzás: az eljárások és hozzáférési módok meghatározása a járművek műszaki információihoz, amelyeket az ellenőrző állomások térítésmentesen elérhetnek.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.