Dízelmotorok emisszió- technikai rendszereinek vizsgálata műszaki vizsgán

Bevezetés

A dízelmotoros gépjárművek műszaki vizsgáján az emisszió és a fedélzeti emissziótechnikai rendszerek ellenőrzésével nem elégedettek azok, akiknek ebben felelőssége van. Kik ők? Elsősorban a környezetvédők, egészségügyiek, azok között is azok, akik értenek hozzá és módjuk van befolyásolni a törvényalkotókat.

Elégedetlenségük oka a hatékony hibafeltáró vizsgálati módszerek/műszerek hiánya.

Dízelüzemű gépjárműtechnikában kifutóban vannak – van, ahol már 100%-ig – a kipufogógáz utókezelő rendszer nélküliek. A klasszikus dízeltechnikával „gyártott” kipufogógáz füstölésmérése kiforrott (volt), hozta is a túlemittálók kiszűrését. Ha a mérési technológiát szigorúan betartották és a füstölésvizsgálat vezénylő programja is helyesen volt programozva, nem volt engedékeny „vizsgáztatás barát” a szoftver.

Ezen lassan túllépünk, mert a dízelek e század kezdetétől már kaphattak részecskeszűrőt és később kötelezővé is tették használatukat. Régóta nincs dízel PDF nélkül. Ma az a várható szabályzat, illetve néhány európai országban már érvényben is van, hogy a könnyű dízeljárművek M1, N1 kategória esetében, amelyeket először 2013. január 1-jétől regisztráltak (Euro 5b és 6), valamint nehéz dízeljárművek esetében, amelyeket először 2014. január 1-jétől regisztráltak (Euro VI és a követők), alkalmazni kell műszaki vizsgán a kipufogógázban, a motor alapjáratán található részecskék darabszámának mérését. És ez „átterjed” az M2, N2, N3 kategóriákra is. A műszerek és a technológia készen van, általános bevezetése a küszöbön áll. Az emissziómérés ezen módja, nem új dolog; Belgium, Hollandia, Németország és Svájc már évek óta így mér! Erről az Autótechnikában, legutóbb a januári számban, bőségesen írtunk. Ha ténylegesen megtörténik ennek bevezetése Magyarországon, a dízelesek egy részét, főleg az elhanyagolt karbantartású és manipulált emissziótecnikával üzemelőket katasztrófaszerűen fogja érinteni.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.