Ne legyenek a múlt tanulságai a jövő kockázatai – 1. rész

Botor ember az, aki nem okul mások tanulságos történeteiből. Sajnos 2024 bővelkedett ilyenekből, tekintsünk vissza akár csak az év utolsó pár hónapjára, hisz csak úgy „kapkodtam a fejemet” az esetek elemzése során. Látni fogjuk, hogy a gond az, hogy az életünk átalakulásával az „ügyfél-vizsgálóállomás-vizsgabiztos-engedélyező hatóság-KTI-jogalkotó szakminisztérium” sokszögben a műszaki és jogi anomáliákkal, a járműipar fejlődésével a jogszabályi keretrendszerek nem tudnak mélységében foglalkozni, így a részletekben rejlő bosszúságok sokszor bizony személyes konfliktusforrássá váltak. A járművek vizsgáztatása sok esetben egy „kötéltánccá alakult, ahol nem minden szereplő tekintett jó szemmel az artista szerepre”, főleg úgy, hogy az egyéni vélt vagy valós érdekek/„félelem” felülírta a szakmai konszenzuskeresést. Látni fogja a kedves Olvasó, hogy nem légből kapottak, nem a fantázia szülöttei az alábbi esettanulmány-részletek, hisz a képeken látható dátum/idő bélyegek magukért beszélnek.


BMW X3: „házi” kardántengely

Adott egy 2004-es BMW X3 3.0d személygépkocsi, ami a csatolt képen látható problémát mutatja. A fékezés után a fékpadból kijárás közben eltörött az első kardántengely. Az ügyfél állítása szerint ez egy gyári tengely. Természetesen a képen is láthatóan egyértelmű, hogy a gyári (CSŐ) tengelyt „leszúrták”, és egy merev rudat hegesztettek bele. Mint kiderült, egyes konstrukciójú „gyári tengelyek törnek a járműtulajdonosok szerint”, és mivel az osztóműben lévő „flansni” nincs rögzítve, ezért ezzel a megoldással szokták ideiglenesen helyettesíteni, hogy az autó „használható” legyen. Egy költői kérdés: mi van akkor, ha ez a törés egy autópályán 130 km/h-nál történik meg… 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.