„Ki tudja, meddig húzhatjuk”?
Sokak fejében megfordulhat, hogy „mennyi bőrt lehet még lehúzni” a vontatással kapcsolatban. Ahogy látni fogjuk, még mindig van új a nap alatt, mellyel kapcsolatban mindenki a maga számára döntse el, hogy mennyire tudja szakmailag teljeskörűen elfogadni a következőkben leírt „újításokat”.
Igen, cél az, hogy minél inkább legyünk mobilisek, és a kivehető vonóhorgok esetében pedig az egyszerűségre törekszenek a gyártók, hogy minél szélesebb kör tudja használni ezen kiviteleket. Ehhez kétségtelen, hogy mérnöki szemüvegen keresztül is a legegyszerűbb megoldás az ún.
„D típusú zárcsatlakozó reteszelőcsapok” alkalmazása.
Ne felejtsük, hogy az e területet szabályozó ENSZ–EGB 55. számú előírás – Egységes rendelkezések járműszerelvények mechanikus csatlakozó-alkatrészeinek jóváhagyásáról – értelmében a vonógömb és a vonószár rögzítésére szolgáló szerelési pontok helyzetét a jármű gyártója határozza meg!
Az ENSZ–EGB 55. számú előírás 6. pontja szabályozza: A MECHANIKUS CSATLAKOZÓBERENDEZÉSEKKEL VAGY -ALKATRÉSSZEL FELSZERELT JÁRMŰVEKRE VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS KÖVETELMÉNYEK. Ebből szeretném kiemelni a 6.3. pontot, melynek gyakorlatban való megvalósulásával kapcsolatban bizony kétségek merülhetnek fel:
„A csatlakozóberendezés vagy -alkatrész használatához használati utasítást kell biztosítani, amely tartalmazza az adott típusú csatlakozóberendezéshez vagy -alkatrészhez általában fűződő utasításoktól eltérő esetleges különleges használati utasításokat, valamint a különböző üzemmódok szerinti össze- és szétkapcsolásra vonatkozó utasításokat, például a vontató és vontatott járművek közötti különféle szögben való csatlakoztatás esetén. Mindegyik járműhöz mellékelni kell e használati utasítást, amelyet legalább annak az országnak a nyelvén kell biztosítani, amelyben a járművet értékesítésre kínálják.”