Az „e”-PTI, azaz az „e”-műszaki vizsga

A gépjárművek közlekedésbiztonságát, a bennülők védelmét, kritikus helyzetek kialakulásának megelőzését, baleset utáni kármérséklést a vezető-/vezetéssegítő elektronikus rendszerek – közismerten az asszisztensek – feladata biztosítani.

Ezek kifogástalan működése, készenléti állapota a gépjármű teljes forgalmi életszakaszában alapkövetelmény. (Például a jármű kora függvényében a légzsákok száma nem csökkenhet…)

Különös hangsúlyt kap ez napjainkban, amikor az Európai Unió által kitűzött célért küzdünk, miszerint közútijármű-baleset (ütközés) nem vezethet a benne szereplők halálához. 2030-ig megcélzottan felére kell csökkennie a halálesettel végződő baleseti eseményeknek, és 2050-re ennek nem szabad megtörténnie.

A nemes cél elérésének akcióterve tartalmazza az asszisztensek üzemkészségének szigorú ellenőrzését műszaki vizsgán. Az EU évtizedes terve, hogy a gépjárművek azon egységeit, melyek elektronikusan irányítottak és a közlekedésbiztonságot hivatottak szolgálni, a műszaki vizsgán ellenőrizzék. Ez a szándék több mint egy évtizedig tervszinten maradt. Pár éve, van ennek is már legalább öt éve, mintha közelebb lennénk a megvalósításához. 

Lehet, hogy mégsem látható az alagút vége? Kibővül a vizsgálati feladatok köre az autonóm gépjárművekre is. A megnyugtató eredményű vizsgálatokhoz azonban szükségesek lennének olyan gyári adatok, melyeket a gyártók még vonakodnak kiadni.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.