Cél, hogy ne legyen megrázó élményünk
Folyamatosan látnak napvilágot a hibrid és elektromos gépjárművek terén a szakmai szakcikkek, mégis mintha az ezen konstrukciókkal kapcsolatos biztonsági protokoll taglalása másodrendűként kezelt lenne egyes területeken. Ilyen a műszaki vizsgáztatás is, hisz ha nem kell megbontani az autókat, akkor az a szemlélet az uralkodó, hogy az áramütés veszélye nem is releváns tényező?! Pedig ez egy tévhit, melyre igenis fel kell hívni a figyelmet, mivel az elektromos vagy hibrid gépjármű nem hagyományos jármű, és súlyos baleseteket okozhat, ha nem hozzuk meg a szükséges óvintézkedéseket az OEM konstrukciók függvényében az egyes vizsgáztatási technológiai lépéseknél.
Az elektromos áramforráshoz tartozó alkatrészek a jármű bármely részében elhelyezésre kerülhetnek, pontos helyük a gyártó járműspecifikus tájékoztatójában található meg. A nagyfeszültségű akkumulátor feszültsége típusonként és gyártónként eltérő. Teljesen feltöltött állapotban ezen áramforrás egyenáramú feszültsége 60 V-tól akár több száz voltig is terjedhet. A nagyfeszültségű akkumulátoron kívül a járművekben lehet egy vagy több hagyományosabb, akár 48 V-os egyenáramú akkumulátor is, amely az egyéb kisfeszültségű elektromos eszközöket, például a rádiót, a kürtöt, a fényszórókat és a műszerfalat látja el elektromossággal. Pont ezért elevenítsünk fel az EV járművek és azok akkumulátorainak kezelésével kapcsolatos fontos általános tudnivalókat:
A nagyfeszültségű rendszer a kikapcsolást követően akár 10 percig is áram alatt lehet, amely kikapcsolásának módja gyártóspecifikus.