Az OBFCM lecsapott

MINEK NEVEZZELEK…

OBFCM
On-Board Fuel Consumption Meter – fedélzeti tüzelőanyagfogyasztás-mérő eszköz (számláló), más megnevezéssel On-Board Fuel Consumption Monitoring – fedélzeti tüzelőanyag-fogyasztás folyamatos megfigyelése, vagy On-Board Fuel Consumption Monitoring Devices – fedélzeti tüzelőanyag-fogyasztás folyamatos megfigyelési eszköz.
A gépjármű fedélzeti energiafogyasztását (tüzelőanyag és elektromos energia) nem önálló fogyasztásmérő műszer (fizikai eszköz, szerkezet) állapítja meg, hanem a fogyasztással közvetlen kapcsolatban lévő, folyamatosan aktív paraméterek segítségével állapítják meg. Például motorhajtó anyag befecskendezési (injektor) idő. A gépjármű megtett útját is rögzítik.

Fél éve még a vizsgahelyek többsége hírét sem hallotta a „titokzatos” OBFCM-nek. Az M1 és N1 kategóriájú gépjárművek energiafogyasztás-felügyeletéről, nevezetesen a fogyasztási adatok kiolvasásának kötelezettségéről az Autótechnika olvasóit igyekeztünk tájékoztatni cikkeinkkel (Autótechnika 2020/1., 2021/1., 2022/3., 2023/4.), de sok részlete nekünk is homályban maradt. 2023. május 20-tól kötelező teljesíteni az OBFCM adatcsomag kiolvasását nálunk is a 2021-től forgalomba helyezett új gépjárműveknél.

Kérdezték tőlem a vizsgabiztosok, hogy ki és mit akar ezzel. Van, aki meg van győződve arról, hogy ez is a vizsgabiztosokkal szembeni újabb kiszúrás… Mivel nem látják hasznosulását, ezzel igazolni látják feltételezésüket. Nézzük, mi az igazság

Az OBFCM „története” 2020 januárjában indul (az új típusjóváhagyások esetében), és 2021-től minden járműnek rendelkeznie kell OBFCM-mel. Ettől az évtől megkezdődik az adatok továbbítása a Bizottság felé. A próbaidőszak 2026-ig tart. A próbaidőszakban az EU évenként jelentést tesz közzé, amely tartalmazza a reális és az előírásos tesztekkel nyert fogyasztáseltérés tendenciáit. Az eltérés a szabvány szerinti és a valóságos fogyasztási adatok között még mindig szembeötlő. Szúrópróbákkal 2001 óta végeznek már adatelemzést. A Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (ICCT) legutóbbi értékelése szerint a valós fogyasztás átlagosan 39 százalékkal haladja meg a gyári specifikációt. Ez ugyan enyhén csökken, korábban még 42 százalék volt a különbség, de még mindig a második legnagyobb érték. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.