Együtt, mégis egyedül
A világon a közúti járművek időszakos műszaki vizsgáztatása – felügyeletében, rendjében, műszaki tartalmában – vegyes képet mutat. Van ország, amelyik igen régen kezdte, a finnek állítólag 1917-ben, a németek 1951-ben, mi pedig 1967-ben kezdtük, sok európai országot megelőzve. 1971-től a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok szerint a forgalmi engedélyek idővel hatályukat vesztik, érvényességüket időszakos vizsgálat során lehet meghosszabbítani.
Ahol az ország tagállamokra vagy önálló nagy tartományokra oszlik (pl. USA, Ausztrália, részben Kanada), ott lehet országosan egységes szabályozás és lehet tagországonként teljesen egyedi, de ennek kombinációja is lehetséges. A világ legfejlettebb motorizációjú országának, az USA-nak a gyakorlata talán a legváltozatosabb. A műszaki vizsga tartalma tagállamonként rendkívül eltérő, olyannyira, hogy van 13 tagállam (az 50-ből), ahol semmiféle, tehát se műszaki, se adminisztratív vizsgálat nincs, így se műszaki biztonsági, se károsanyag-kibocsátási, se VIN-ellenőrzés.