Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. szeptember | Olvasson bele!

Egy vizualizált fékvizsgálati technológia – 1. rész



Érdekes, hogy míg egyéb kategóriák járműveinek meghatározott nemzetközileg az az intervallum, gyakoriság, amikor a járművet vizsgálni kell, ez „L” kategóriában a tagállamok jogszabályalkotóira van bízva. Kevésbé ismert, hogy a 2014/45/EU irányelven belül a 20. cikk rendelkezik róla, idézzük: „legkésőbb 2019. április 30-ig a Bizottság független tanulmányok alapján jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok irányelv hatálya alá vonásának hatékonyságáról. A jelentés megvizsgálja a közúti közlekedésbiztonság Unión belüli alakulását, és az L kategóriájú járművek minden egyes alkategóriájára tekintetében összehasonlítja a nemzeti közlekedésbiztonsági intézkedések eredményeit, figyelembe véve az e járművek által átlagosan megtett távolságot.”

Jelenleg hazánkban nincs központilag elfogadott, rendeletben rögzített féktechnológia az „L” kategóriás járművekre vonatkozóan. A probléma bonyolultsága – mely többek között a szóban forgó járműkör technikai kialakításából, a fékrendszerek összetettségéből fakad – folyamatos kihívás elé állítja a szakmai szereplőket. A probléma megoldását előkészítendő, születtek e témakörben olyan vizsgálatok, kutatások, melyek eredményei egyrészt alapot, másrészt egyfajta biztató jövőképet mutatnak.

A téma jelentőségére, illetve a közlekedésbiztonsági fontosságára tekintettel már régóta végeznek vizsgálatokat a szakértők, főleg egyes balesetekből levonható tanulságok kiértékelése miatt. Erre jó példa a dr. Melegh Gábor által összeállított tapasztalati táblázat, melyet már 2004-ben publikált.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés