DEKRA – műszaki vizsga változások

Az Automechanika 2014 DEKRA-­standja a német gépjármű műszaki vizsgáztatásban (HU, SP, AU) érintetteknek számos bevezetés előtt álló dologra hívta fel a figyelmet. Németországban komoly vizsgatechnológiai változások lépnek életbe 2015. június 1-jén. (Ezek magyarországi bevezetésére is sor kell, hogy kerüljön, ezért nem felesleges a német folyamatokat megismerni.)

Az OBD-csatlakozón keresztüli vizsgaellenőrzés és vizsgálati beavatkozás.

Célja, hogy a mérnök (!) vizsgabiztosok teljes körűen és egyszerűbben tudják a vizsgálatokat elvégezni:

– a közlekedésbiztonságot meghatározó fedélzeti rendszerek (ABS, ESP, asszisztensek stb.) állapot-ellenőrzése, a tárolt hibakódok kiolvasása,

– egyes szerkezeti elemek (beavatkozók) működtetése, az ellenőrzés egyszerűsítéséhez, illetve az elvégezhetőségéhez,

– üzemi adatok kinyerése egyes vizs­gálatokhoz (fék- és kormányzásvizsgálat stb.).

Az ún. HU-adapter ➊ a gépjármű-diagnosztikai (OBD) aljzathoz csatlakozik. Programját az FSD havonta frissíti, aktualizálja. Kommunikációs eszköze a DEKRÁ-nál a DEKRA Pocket Computer (DPC), mely egy okostelefonhoz hasonlít (lásd a címképet!), annak funkcióival rendelkezik. Ezen jelennek meg az adott gépjármű vizsgálati lépései, adatai, a szakértői „lábjegyzetek” (például mire kell különösen figyelni), ezen készül a vizsgálati jegyzőkönyv, a minősítés, valamint továbbítja a dokumentumokat. Támogat minden szakértői munkafázist, kép- és hangrögzítésre alkalmas. Továbbá a vizsgatechnológia más berendezései is innen vezérelhetőek, azok mérési adatai is ide futnak be.


➊                                                                                     ➋

MEGVÁLTOZIK A FÉKVIZSGÁLAT

A későbbiekben a személygépkocsi-fékvizsgálat is alapvetően megváltozik, ennek lehetőségét a HU-adapter adja meg. A jelenlegi német fékvizsgálat a lefékezettségi% meghatározásán alapul. A kerekeken, az adott körülmények között ébredő, többnyire görgőspadon mért fékerők maximumának összegét viszonyítják a gépjármű megengedett maximális tömegéhez. Ennek minimuma 58%. A DEKRA szakemberei szerint sem tökéletes minősítés ez. A fékműködtető erő függvényében kell a fékerő alakulását értékelni. (A magyar műszaki vizsga a kezdetektől ezt a módszert alkalmazza!) Az új (német) módszer a HU-adapter segítségével az ESP-ből kiolvassa a fékműködtetés fékfolyadéknyomását és ezt veti össze a fékerő alakulásával. Az eljáráson, a típusadatokon még dolgoznak.

Megváltozik a haszongépjárművek görgős próbapadi fékvizsgálata is. Előírás, hogy a fékerőt legalább a tervezési nyomás 30%-ánál kell megállapítani. Mivel a haszongépjárművek, pótkocsik a vizsgára üresen állnak ki, ezért a terhelt járművön elérhető maximális fékerőnek a vizsgán csak a tört részét lehet effektíve megmérni. Azért, hogy nagyobb fékerő legyen kifejthető a görgőn, előírható, és ezt néhány ország meg is teszi, hogy a jármű rakottan érkezzen. Ha ez nem lehetséges, akkor vagy le kell húzatni a gépkocsit ➋, vagy a fékpadot kell kiemelni ➌. Ez utóbbi az iker vagy 3 tengelyű hátsó kerekeknél jelent megoldást, mert a kiemelt kerék – a többiek tehermentesülnek – nagyobb tengelyterhelést kap.


HASZONGÉPJÁRMŰ-EMISSZIÓVIZSGÁLAT

Az OBD-re alapozott emisszióvizsgálaton a haszongépjárművek EURO VI előírásnak megfelelő modelljeinél kellett változtatni. Ezek OBD-je már „WWH-OBD”, azaz World Wide Harmonized On-Board-Diagnostic. A WWH-OBD protokollja egészen más mint az eddigiek, így az OBD-műszerekhez új szoftver kell (reméljük, műszercsere nem). Az emisszióvizsgálatnál a kiolvasott fennálló, aktív hiba, annak is a „súlyos” esete adja a „megkifogásolást”.

AMIN MÉG VITÁZNAK A SZAKÉRTŐK

A német szakértők továbbra is vitáznak, hogy kell-e a műszaki vizsgán „csővégi” emissziómérés, vagy sem. Számtalan vizsgálat mutatja, hogy az OBD szerint hibátlan emissziótechnika ellenére az autó túlemittáló. Különösen igaz ez a DPF esetén, ahol kis – de nem megengedett – PM-kibocsátást a fedélzeti diagnosztika nem vesz észre.

Mivel a PM mellett a nitrogén-oxid-kibocsátás visszaszorítása az EURO 6/VI legfontosabb feladata, ezért a műszaki vizsgán a NOx-mérés szükségessége mellett is sok szakértő érvel. Itt még sok a nyitott kérdés.