Az SCR-katalizátor is elszennyeződik
Minden új magával hozza saját problémáit. Így van ez az emissziótechnika egyik viszonylag új elemével, az SCR-katalizátorral is. Az autodigán sokak megálltak az Autochem standjánál azért is, mert haszongépjármű SCR-dobot felnyitva még kevesen láttak.
– Miért hoztátok el a digára ezt a Volvo SCR-dobot, azaz SCR-katalizátort és kipufogódobot, és miért van preparálva, felnyitva? – kérdezem Stephan Kiss urat, az Autochem Hungary Kft. ügyvezetőjét.
– Egyre többen keresnek meg minket teherautósok, autóbuszosok, mert tudják, hogy a koromszűrők, a DPF-ek tisztítására van eredményesen használható technológiánk. Kérik a segítségünket, mert gyanítják, hogy az SCR-dob eltömődött. A digán kiállított dob is tisztításra került, alaposan eltömődött. Más ok, belső szerkezeti hiba miatt került később leszerelésre, és érkezett hozzánk. Mi felnyitottuk, hogy lássuk a gázáramlás belső útját és a hatékony tisztításhoz nyerjünk ismereteket.
– Mivel már több SCR-dob tisztításán vagytok túl, mik a tapasztalataitok? Milyen jellegű a szennyeződés?
– Eredményesen tisztítható, talán ez a legfontosabb! Az AdBlue befecskendezés utáni csőszakaszban, az SCR-dob belépésénél, kikeményedett, fehéres színű lerakódás gyakori. Ezt először mechanikusan fel kell törni, ki kell kapargatni, illetve a mi vegyszeres tisztítási technológiánk is kioldja. A kikeményedő fehér lerakódás bejut a katalizátor csatornáiba is, tovább fokozva a katalizátor inaktiválódását. Mivel a mai haszongépjármű-kipufogógáz tisztítás többnyire még nem használ részecskeszűrőt, DPF-et, ezért a kipufogógáz-korom bejut az SCR-dobba, és lerakódik a katalizátor csatornáiba. Elkormolódik. Ha ehhez még kissé olajfogyasztó is a motor, a kettő együtt megteszi eltömítő hatását. A lerakódásokról többet nem tudok mondani.
– A lerakódás anyagösszetételéről én tudok néhány dolgot és arról is, hogy mi minden hozhatja létre. Ezt le fogom írni, hátha segítünk ezzel is a szakembereknek. Térjünk vissza a fő témánkhoz, a tisztításhoz! Hogyan csináljátok egy SCR-dob esetében?
– Kiszereljük a dobot, leszereljük róla a jeladót vagy jeladókat és az AdBlue injektort. Ha lehet, kiszereljük a perdítőrácsot. A belépőszakaszból, a dob elejéből kikapargatjuk, „kibányásszuk” a szilárd lerakódást. Ezt követően a „Autochem 032” jelű tisztítófolyadék – ez a DPF tisztításra is használt anyagunk – vizes oldatával, és a megfelelő technológiával kezeljük. A dolog végeztével meleglevegő-befúvatással kiszárítjuk. A részletes technológiát szívesen átadjuk vevőinknek.
– Nem nyitjátok fel a dobot, nem vágtok bele „mosóablakot”?
– Nem, de ezt még átgondoljuk. Alaposabb és gyorsabb lenne a tisztítás.
– Hol kaphatnak erről az érdeklődők bővebb információt?
– Sokan érdeklődtek a diga-standunkon. Aki idén nem jutott el a digára, annak tudom ajánlani a honlapunkat, a www.autochem.hu-t és hívjanak telefonon bennünket.