ENEOS és Szakál-Met-Al

A motorolajakat illetően reklám „illatú” cikkekből jól áll a magyar autós újságírás, az Autótechnikában viszont csak szakmai megalapozottságú cikkeknek van helye, ezért egy reális visszatekintést, értékelést szeretnénk adni a magyar olajpiac egyik sikertermékéről. És választ adunk arra a kérdésre, hogy miért jó egy motorolaj az autószerviz vállalkozásoknak.

Az ENEOS olajtermékek 2009 őszén indultak el a magyar piacon reményeink és törekvésünk szerint országhódító útjukra. Minden ilyen esemény eredménye azonban, a hangzatos „piacnyitó belépés” ellenére, csak évekkel később vall színt sikerről vagy bukásról. Az ENEOS pályafutása a magyar piacon azon kevés sikertörténet közé tartozik, mely nem ígért többet, mint amit sikerült elérnie az elmúlt 3 esztendőben.

Mi a siker titka?

Tudnivaló, hogy a japán termékek sohasem a marketingeszközökkel hódítják meg a vásárlókat, hanem minőségükkel, egyediségükkel és azokkal a kuriózumokkal, melyekkel versenytársaik előtt járnak sok esetben nem csak 1 lépéssel. Az ENEOS motorolajok a tüzelőanyag-fogyasztást, a hosszabb futást és a környezet fokozottabb védelmét nyújtják használóiknak, akár személyautó-, akár haszongépjármű-olajokról beszélünk. A fenti előnyöket mára szinte minden olajtermék marketinganyagában megtalálhatja a felhasználó, így konkrét bizonyítékot kell adni a piacnak.

Melyek ezek az ENEOS esetében?

Az ENEOS márka egy integrált vállalatcsoport eleme, mely lehetővé teszi, hogy saját maga bányássza, azaz termelje ki, finomítsa, palackozza és forgalmazza az olajat. A termék minősége a bányászatnál kezdődik. Minden alapolaj legnagyobb ellensége a benne található kén! Az ENEOS csak olyan helyen végzi a bányászati tevékenységet, ahol eleve kis kéntartalmú alapolajat tud a felszínre hozni. Miért fontos a lelőhely? Egyszerű a válasz. A motor működése során a motorolajba kerülő nedvesség, akár a tüzelőanyagból, savas reakcióba lép a kénnel és csökkenti az olaj élettartamát, illetve roncsolja az alkatrészeket, és ami még fontos, a kén részecskeképző. A meghosszabbodott csereperiódusok búcsút mondtak a 7500– 10 000 km-es olajcsere-intervallumoknak, és helyükre a költségtakarékosság okán sok esetben 20–30 ezer km-es futást kell biztosítani az olajnak. Ezt csak kiváló alapolajjal és speciálisan adalékolt termékkel lehet elérni.

Az ENEOS SUSTINA termék teljesen új „W BASE” jelű alapolaja tökéletesen szintetikus. Az alapolajok világába új kategóriát, az API Group VI-ot (rendkívül nagy viszkozitási index) vezeti be. Az átstrukturált molekulaszerkezet eredményezi hideg motornál, illetve hideg olajnál is az extrém kis súrlódást.

Még a rendkívül korszerű előírású ILSAC GF-4 és GF-5 olajokhoz képest is, azonos névleges viszkozitásnál, 2%-kal kisebb fogyasztást eredményez. Ez akár világrekordnak is számíthat!

Az ENEOS SUSTINA másik ütőkártyája az adalékcsomag összetétele, minősége. A ZP adalékcsomag tökéletesen kénmentes, ez adja az olaj hosszan tartó tisztaságát. A kén az adalék egyes elemeit, például a lerakódásgátlókat és súrlódáscsökkentőket támadja meg, illetve folyamatosan csökkenti kedvező hatásukat. Mivel az adalék kénmentes, az olaj kiváló tulajdonságait hosszú ideig megtartja. Az ENEOS SUSTINA ezen erényekkel a piac azon elit klubjába tartozik, amely termékével elérte az API SN minősítést, mely jelenleg a legmagasabb minőségi teljesítményszint, ami adható (ENEOS SUSTINA 0W50). Az ENEOS SUSTINA messze teljesíti a Toyota, Honda és más gyártók első feltöltési olajára vonatkozó követelményeit, melyek a SAE 0W-20, a 5W-30 és 0W-50 többfokozatú olajakra vonatkoznak.

Kínálat nélkül nincs siker!

Az ENEOS gyári beszállításainak sikerei arra ösztönözték a céget, hogy az aftermarketpiacon is megjelenjen az eddig leginkább csak gyári első töltésűként használt 0W-20-as viszkozitású olajjal. Sokak számára új és meglepő a 0W-20-as olaj említése, hiszen az utángyártott piacon és olajcserével foglalkozó szerelőbázisokon csak elvétve látni ilyen viszkozitású olajat. Pedig ha kinyitjuk a „mi autónk” (és egyéb más japán kisautó) szervizkönyvét, ott a benzines motorok esetén meglepő módon a fenti viszkozitás van az ajánlott olajok elején. Miért van ez? A fogyasztási megtakarítást (és nem megfelelő minőségű olajnál a motor „rombolást”) az olajból származóan elsősorban hidegindításkor és a hidegfutáskor tudjuk elérni. Az alacsony ellenállású, könnyű futású olajjal „szabad szemmel” is jól érzékelhető tüzelőanyagfogyasztás-csökkenést tudunk realizálni kis térfogatú (1,0-1,2-1,3-as) benzines motorjaink esetén, és nem lényegtelen, hogy a kis súrlódási ellenállás miatt a teljesítmény is fokozódik. Sok esetben téma az autósfórumokon, hogy az éveken keresztül spórolt pénzen beszerzett „vadi új” család kedvence nem akarja hozni a gyár által megadott fogyasztási adatokat az első olajcsere után. Ennek legfőbb oka, hogy nem a gyár által előre sorolt 0W-20-as viszkozitású olajjal történik az olajcsere, hanem a sokkal inkább általánosabb és természetesen olcsóbb 5W-40 vagy 10W-40 verziókkal.

Fejlesztés nélkül nincs siker!

Az ENEOS évek óta részt vesz a motorsport különböző szakágaiban, oly módon, hogy nemcsak támogatóként, hanem fejlesztőként is megjelenik a versenycsapatok életében. A teljesség igénye nélkül: Honda F1 Team (0W-50-es fejlesztés), Lexus Le Mans Serie, Mitsubishi Dakar csapata és ami jelenleg a legnagyobb „durranás”: a Yamaha Moto GP csapata is az ENEOS termékeket használja, ami kézenfekvő abból a szempontból, hogy az ENEOS biztosítja a Yamaha számára a legnagyobb gyári beszállítási olajvolument a quadoktól a hószánig, a robogóktól a sportmotorokig. A versenysportban elért eredményeket pedig tökéletesen jeleníthetik meg az utcai felhasználónak szánt termékekben is.

Az olajcsere maradjon az autószerelőknél, autószervizekben!

A szakértelem és a környezetvédelem okán ennek másképpen nem szabadna lennie! Tegyünk meg mindent, hogy ez így legyen! Mi kell az autószerviznek mindehhez?

– Legyen kiváló minőségű olaj!

– Kellő választék, folyamatos szállítás.

– Állandó minőség.

– Az új technikákat kövesse fejlesztett termékekkel.

– Legyen jó ára és árrése!

– Megbízható szállító álljon mögötte.

– Legyen szakmai tanácsadás.

– Szakértő garanciális szolgáltatás.

– Ne hamisítsák az olajat.

– Ne legyen kapható minden sarkon, őrizzen egy bizonyos fokú exkluzivitást.

– Legyenek az olajnak jó referenciái például a motorsportból.

– Legyen jó médiakampánya.

Ez nem kevés, de nem is teljesíthetetlen.

Nézzük, miként felel meg a fenti elvárásoknak Japán első számú olaja, az ENEOS Európában és nálunk Magyarországon és mit tesz ezért a forgalmazó, a Szakál-Met-Al Kft.

A sokelemű követelmények műszaki tételeit az ENEOS olajok, kiemelten a SUSTINA termékek, mint láttuk, világvezető színvonalon teljesítik. Az üzleti oldalát pedig a forgalmazó biztosítja. Az eredményesség egyik alapkövetelménye a stabil ellátás. Mára szinte nem található olyan olajmárka, mely ne származhatna több nagykereskedőtől is. Az ENEOS ebben is különutas megoldást választott, mivel a Szakál-Met-Al kizárólagossága miatt a magyar határt csak a cég ellenőrzésével lépheti át a cég logójával ellátott termék, és a fokozott monitoring szinte kizárja az 1-2 éve elszaporodott „fekete töltéseket”, mely súlyos károkat okozott pár ismert márkának és legfőképp a pórul járt autósoknak. Jelenleg az ellátási rendszer 18 magyarországi telephellyel és januártól kb. 75 dedikált olajcsereponttal biztosítja az „átfolyást” annak a több száz tonnás igénynek, melyet a szerelői és autóstársadalom támaszt a márka felé.

Talán már nem is olyan nehéz, a „mikor és miért jó egy motorolaj a szervizeknek?” és tegyük hozzá, az autósoknak kérdésre a válasz. Ha teljesülnek az elmondott követelmények, akkor valóban minden szempontból jó! Az ENEOS motorolajok és forgalmazója, a Szakál-Met-Al Kft. rendelkeznek mindazzal a műszaki tudással, szolgáltatással, hogy egy motorolaj minden tekintetben – műszaki és üzleti szempontból egyaránt – kiváló motorolaj legyen!