Már a csapból is a downsizing folyik...
„A nagyobb teljesítmény, kisebb károsanyag-kibocsátás és tüzelőanyag-fogyasztás lesz a kulcsszó a jövőben, a „downsizing” folyamatnak pedig nagyon fontos hatása van abban, hogy 2016-ig, az eladott új autók kétharmadának a CO2-kibocsátása 120 g/km alatt legyen” – mondja Bharat Kumar Srinivasan, a Frost&Sullivan vezető elemzője.
A kisebb, tüzelőanyag-takarékos és kis CO2-kibocsátású autók előírások miatti, kényszerű előnyben részesítése elősegíti a „downsizing” (méretcsökkentés), sőt a „downspeeding” – (fordulatszám-csökkentés) folyamatot.
A motor lökettérfogatának csökkentése, ami a múlt évtizedben az európai dízelmotorok körében meghatározó trend volt, úgy fest, hogy a benzinmotorokat is utolérte. Ez pozitív hatással van a „downsizing”-ot támogató technológiák keresletére: ilyen például a turbófeltöltő és a változtatható szelepvezérlés.
A Frost&Sullivan 2011-es, most megjelent kutatása, amely a „Gyári beszállítók stratégiája a személygépjárművek motorjait érintő „downsizing” folyamatra Nyugat-Európában” címet viseli, azt vetíti elő, hogy azok a beszállítók lesznek nagy jelentőségűek, akik teljes hajtásláncfejlesztést végeznek és jól be tudják határolni magukat a piacon, ismerik saját és vetélytársaik erősségeit, gyengeségeit egyaránt.
„A kisebb CO2-kibocsátásuk miatt a dízelmotoroknak nem okoz majd gondot a CO2-korlátozások teljesítése. A dízelszegmensben érezhető „downsizing” segíthet az NOx-kibocsátásukon is, amelyet az Euro 6 2014-es bevezetésével szigorítanak” – jegyzi meg Bharat Kumar Srinivasan.
A hengerek száma valószínűleg csak az 1,2 liter lökettérfogatúnál kisebb benzinmotorok esetén csökken. 2018-ra a benzinmotorok 35–38%-a feltöltött lesz.
A jogi szabályozás és a környezettudatos vásárlók a kis motorral szerelt gépjárművek eladását segítik. A támogató technológiák, mint például a turbófeltöltők és a változtatható szelepvezérlés várhatóan növelnek a költségeken, és ez fogja befolyásolni az elterjedésének arányát a költségérzékeny szegmensekben. A kisebb motorok kisebb nyomatékot tudnak leadni és rosszabb a dinamikájuk is. A változtatható geometriájú turbófeltöltők (VGT) alkalmazásával ezek a tulajdonságok javíthatók, viszont növelik a benzinmotor költségét.
„A dízelmotorok agresszív méretcsökkentése nagyobb fajlagos terhelést, ezáltal nagyobb NOx-kibocsátást eredményezett. Ez viszont a NOx-utókezelés technológiájának költségére van hatással, például az SCR-rendszerek nagyon drágák”– magyarázza Srinivasan.
A gyártók valószínűleg azt fogják tapasztalni, hogy több kis CO2-kibocsátású járművet fognak eladni, ráadásul a vásárlók adókedvezményeket is kapnak ezekre a járművekre. Ez kiváló lehetőség az olyan járműveknek, mint a Ford Focus, Volkswagen Polo és Golf vagy Opel/Vauxhall Corsa.
Azt még mindenképp érdemes megemlíteni, hogy az Euro 6 bevezetésével a személyautók dízelmotorjai is SCR-technológiát igényelnek, mivel az a mértékű kipufogógáz-visszavezetés, ami a norma teljesítéséhez szükséges lenne, már káros a motorra és az égésfolyamatra nézve. Viszont azért, hogy az SCR által igényelt AdBlue folyadékot elég legyen olajcsere-intervallumonként utántölteni (szervizben), az EGR nem hagyható el. Belátható, hogy rövidesen eljutunk oda, hogy a dízelmotor költségeinek nagyobb részét a károsanyag-kibocsátás csökkenésén dolgozó, érzékelőkkel és katalizátorokkal teli kipufogórendszer teszi ki. Az is belátható, hogy ezek a rendszerek szervizigényesek is, újabb üzemanyagot igényelnek (AdBlue), ami elriaszthatja a fogyasztókat attól, hogy dízelüzemű személygépjárművet vásároljanak. Ehhez hozzájön még az a tény, hogy a mai benzinmotorok tüzelőanyag-fogyasztása nem jár távol a dízelekétől, de ehhez szükség van a változtatható szelepvezérlésre, turbófeltöltőre és a végletekig kikönnyített konstrukciókra. Így aki új autó vásárlására szánja el magát és nem szeretne elhamarkodottan dönteni, felállít magának pro és kontra érveket, sokáig tűnődhet az ősi kérdésen: „dízelt vagy benzinest?”, ráadásul egyre jobb eredményeket érnek el a hibrid járművekkel, főleg a range-extender verziókkal, így már szélesebb kínálatot kell elemezni azoknak, akik okosan akarnak a jövőben döntést hozni.
Forrás: Frost&Sullivan