Turbóra fel! - Látogatás a BTS turbóspecialistánál
A BTS turbó kereskedőház, a németországi BTS GmbH, a Bauer vállalatcsoporthoz tartozik. A Bauer vállalat alapítója Ernst Bauer, 1950-ben hozta létre a Felső-bajorországi Weilheimben motorjavító, felújító üzemét. A cég hamarosan a szerszámgép alkatrészek és a célgépgyártás irányában is kiterjesztette tevékenységét. A mai, immár több mint 60 éves múltra visszatekintő Bauer vállaltcsoport – melyet Peter és Klaus Bauer irányít – három céget foglal magába. Megőrizték az eredeti tevékenységi köröket, a haszongépjármű- és motorjavítást, dízeladagoló és főegység javítást, felújítást. A célgépgyártás mellett külön cég foglalkozik gép- és gépipari technológiák te.
A harmadik üzleti irány, a harmadik cég, a 2004-ben alapított BTS GmbH, mely turbótöltőket, turbótöltő alkatrészeket, szerelési kiteket szállít a független autójavítói piac részére.
A BTS GmbH képviseletét Magyarországon az IHR Techmark Kft., a kilenc európai országban tevékenykedő, németországi központú IHR Csoport tagja látja el.
Meghívásukra látogattunk el a BTS cég weilheimi központjába, hogy betekintést nyerjünk egy jelentős turbó kereskedőház munkájába és konzultáljunk a „turbó üzlet” jövőjéről.
Ferdinand Ücker cégvezető és munkatársai fogadnak rendkívül szívélyesen, javasolják, hogy nézzünk körül először a turbó raktárakban és a turbófelújító üzemben. A magasraktár folyosóin kerülgetjük a komissiózás kiskocsijait, ládáit, csomagjait, rövid ideig feltartjuk a munkatársakat. Sabine Konstantin, sales menedzser és Michael Waldmann a kísérőnk, a BTS műszaki munkatársa, őket kérdezzük.
– Milyen gyártmányú töltők vannak a kínálatukban, milyen tételeket, cikkeket szállítanak ki?
– Az összes turbógyártó, így az IHI, Mitsubishi, Holset, Garrett, BorgWarner és KKK Schwitzer termékei megtalálhatóak kínálatunkban, ezáltal lefedve a komplett járműparkot, a személyautótól kezdve a kishaszongépjárműveken át, a nagy teherautókig, munkagépekig. Szállítunk komplett egységeket, tehát a töltő mellé minden szerelvényt – tömítéseket, csavarokat, csöveket. Tudunk adni külön-külön is minden szerelvényt, magunk állítunk össze szerelési tartozékcsomagokat. Nagyon nehéz az autószerelőnek egyenként összeválogatni a tömítéseket, kötőelemeket, ebben jelent nagy segítséget a szerelvény-kit. Ezen kívül a turbótöltő-felújító szakműhelyeknek tudunk adni felújító készleteket is.
– Első látásra igen meglepő számomra, milyen számos a szerelési kitek száma, hányféle lehet itt a tárlókban?
– Annál sokkal többet tudunk összeállítani, mint ami itt látható. Mivel kb. 1200 BTS számmal azonosított turbótöltő típus van a kínálatunkban, igaz ebből élő, gyakoribb tétel csak 800 körüli, ehhez találjuk itt a szerelési kitek.
– Ha nem üzleti titok, mennyi az éves értékesítésük?
– Turbótöltőből az aktuális darabszám 26 700, ennek kb. 25%-a teljes szerelvényezéssel értékesített, a kitekből pedig mintegy 13 ezret adunk el.
– Miből nincs a kínálatukban?
– Mindig van egy időrés, mely az új modelleket követi. Az autógyártók nem engedik, hogy új motorjaik töltőit a pótalkatrész piacra is szállítsa a gyártó. Így van ez az újonnan piacra jött gyártók termékeivel, például a Bosch Mahle Turbo System vagy a Continental új töltőivel. Ezek gyártmányaira a pótalkatrészpiacnak még várnia kell. Mi már idejekorán megvásárolunk néhány példányt ezekből, hogy megismerjük, felkészüljünk a későbbi forgalmazásra.
– A nagy cégek által követett trendet, azaz a gyári felújítást, tervezik Önök is a jövőben?
– Igen, aktuális projektünk, a BTS Blue Turbo márka bevezetése, amely gyári felújított turbókból áll. A környezetvédelem fokozott hangsúlya mai világunkban arra késztetett bennünket is, hogy kiterjesszük kínálatunkat. A felújított turbók révén, a 98%-kal kevesebb anyagfelhasználással és a 37%-kal kevesebb CO2 kibocsátással jobban megóvhatjuk környezetünket. Amíg a BTS Turbó márkanéven megvásárolhatja az eredeti gyári turbókat, addig a BTS Blue Turbo néven, megegyező minőségben, ám kedvezőbb áron érheti el felújított gyári turbóinkat. Vannak piacaink, jelenleg még Magyarország nem tartozik ezek közé, ahol cseredarabot kérünk a töltők eladásakor. A cseredarab töltők ide, a központi felújítóba érkeznek. Megkezdődik a válogatás, a házak épsége esetén további bontásra kerül, illetve megnézik melyik szerelvény használható fel később. Nagy átlagban a töltőknek csak mintegy 20%-a alkalmas felújításra.
– Az autószerelők munkáját mivel tudják segíteni?
– A szerelési anyagok precíz összeválogatása, a felszerelés utáni kritikus kenési állapot elkerülését szolgáló, minden töltőhöz csatolt kenőanyag a biztos, gyors munkát szolgálja. A töltő üzembeállításához vannak kötelezően betartandó általános szabályok és vannak típus specifikus ismeretek. Ezeket is ügyfeleink rendelkezésére bocsátjuk. Vannak oktatási anyagaink, és oktatásokat is szervezünk. A „BTS Service Information” lapjai olyan műszaki információkat tartalmaznak, melyek a turbó felszerelésével, meghibásodásával kapcsolatosak, és típus specifikusak. Ezek forrása lehet a gyártói utasítás, illetve saját tapasztalataink. Ezek magyarul is elérhetőek, az Ön újságjában, az Autótechnikában is megjelenhetnek. Az egyik legfontosabb információ a PSA 1,6 HDi motorok töltőjének felszerelésére vonatkozik. (Autótechnika 2010/10. szám, p.16–17.) Aki nem veszi figyelembe az itt leírtakat a beépítésnél, gyors turbó tönkremenetelre számíthat. Ezen eseteket természetesen garanciában el kell utasítanunk.
Az üzemlátogatás befejeztével tovább folytatjuk a konzultációt a cég vezetőjével, munkatársaival.
– Mire számíthatunk a közeljövőben a turbópiacon?
– Bízunk benne, hogy komoly fejlődés előtt állunk, mivel a gépjárműtechnika a személygépjármű dízel és Otto-motoroknál szinte kizárólag turbótöltött motorokat fog használni, a haszongépjárművek motorjainál ez már ma is 100%-os. – mondja a cég ügyvezetője, Ücker úr.
– Mit mutatnak a trendszámítások?
– A 2012-es évben az elsőbeépítési turbó darabszámok személygépjármű kategóriában túlléphetik a 25 milliót a világon, Európában elérhetik a 17 milliót. Ma az új dízeljárművek – személy és haszon – közel 100%-a turbótöltött. Az európai dízelmotoros teljes gépjárműállománynak ma csak 41%-a turbós, 2018-ra ez az arány eléri a 63%-ot. A világon 2012. végére a turbós benzinesek számát közel 8 millióra várják, Európában kb. 5 millió turbós, Otto-motoros autó kerülhet forgalomba.
Az előrebecslés 2017-re már több, mint 36 millió turbós újautóval számol a világon, Európában 22,4 millió kerülhet forgalomba. Egy másik előrebecslés szerint 2020-ra Európában az újautók 85%-a lesz turbótöltővel szerelt.
– Ez a turbójavítóknak, autószerelőknek és a kereskedelemnek, a várható munka szempontjából, szép jövő!
– Igen jelentős a fejlődési potenciál. Tíz éven belül Európában 160 millió turbótöltős személygépjármű és 15 millió haszongépjármű állománnyal számolunk. Ma ez csak 90 millió.
Belátható időn belül Európában a pótalkatrész turbó igény a mai évenkénti 800 ezerről 2 millióra növekedhet. A független autójavítóknak jutó javítási mennyiség – turbóigény – a mai 20%-ot meghaladva, 2015-ben 30% is lehet. A turbó szükséglet az 5 – 8 éves autók körében hamarosan akár 1/3-dal is nagyobb lehet, míg a 9 évnél korosabbaknál megduplázódhat. Évente a személygépjármű-állomány 3–5%-nál léphet fel turbó probléma, javítási igény, míg a haszongépjárművek, mezőgazdasági erőgépek, építőipari gépeknél ez akár 10% is lehet.
Megköszönve a szíveslátást, az értékes információkat, engedélyüket ezek lapunkban való közzétételre, búcsúzunk vendéglátóinktól. Elkötelezett, nagy szakmai hozzáértésű cég képe bontakozott ki előttünk, akik tudják, az erős konkurenciájú turbós üzletben csak tökéletes kiszolgálással létezhet, fejlődhet egy szolgáltató kereskedőház. Külön megköszönjük, hogy az IHR Techmark Kft.-n keresztül az Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny középdöntőseinek igen exkluzív turbós ajándékot ajánlottak fel. Mint azt megtudjuk, az IHR-en keresztül a legnagyobb magyarországi forgalmazók a Bárdi Auto Zrt. és a Unix Auto Kft.
E sor írója pedig köszöni az Autótechnika szerkesztősége nevében az IHR Techmark Kft. ügyvezetőjének, Eberhard G. Hofmeister úrnak, Kovács Zsuzsanna area menedzsernek és Haraszthy Etele mérnök úrnak a meghívást, konzultációt.