Alapvető tudnivalók az EU-s abroncsjelölésekről
Mi az EU-s abroncscímke?
Egy olyan új EU-előírás, amely az abroncsokra vonatkozó egységes címkét vezet be, három fő teljesítményi jellemzőre vonatkozóan tájékoztatva a fogyasztókat, flottatulajdonosokat és profeszszionális abroncsbeszerzőket:
– gördülő ellenállás,
– nedves tapadás,
– külső gördülési zaj.
A megoldás hasonló a már ismert energiahatékonysági címkékhez, amelyet például hűtőszekrényeken és mosógépeken láthatunk. Az abroncscímke azonban a termék biztonsági jellemzőire is utal.
Mi az abroncscímke célja?
A cél az, hogy a közúti közlekedés biztonságosabbá, gazdaságosabbá és környezetkímélőbbé váljon a tüzelőanyag-hatékonyabb, biztonságosabb és alacsonyabb zajszintű abroncsok választása révén. A szabályozás segítségével a végfelhasználók tájékozottabbak lesznek az abroncsvásárlás során.
Mi a jelentősége a három teljesítményi mutatónak?
A gördülő ellenállás kihat a jármű fogyasztására, és így közvetlenül a környezetre is. A nedves tapadás az abroncs biztonságának egyik kiemelt mutatója, amelyből a nedves utakon tapasztalható fékút derül ki. A külső zaj is a gumik környezeti hatását befolyásolja.
Minden kiderül-e az EU-s abroncscímkéből?
Az EU-s abroncscímke három kritériuma jó kiindulási pontot jelent. Ezek a tényezők a biztonság és a környezet szempontjából rendkívül fontosak. Ettől függetlenül nagyszámú más fontos tényezőt is tekintetbe kell venni egy-egy abroncs teljesítményét értékelve.
Mik az előnyök a fogyasztók számára?
A gumiabroncsok sztenderd címkéje segítségével a fogyasztók, a flottatulajdonosok és az abroncsbeszerzők objektív, megbízható és öszszehasonlítható adatokat kapnak három fontos abroncsjellemzőről.
Mik az előnyök az EU és az egyes országok számára?
A gumiabroncs-címkézés nemcsak az európai közlekedők biztonságára és teljesítményére hat kedvezően, hanem hozzájárul az EU célkitűzéséhez is, hogy 2020-ig 20%-kal javítsa az energiahatékonyságot és 20%-kal csökkentse a CO2-kibocsátást.
Mikor vezetik be az abroncsgyártók a címkézést?
Az EU-előírás értelmében a gördülő ellenállásra, nedves tapadásra és zajszintre vonatkozó információk legkésőbb 2012. november 1-től már elérhetőek lesznek a 2012. július 1. után gyártott abroncsok esetén. Lehetőség van a címkézés ennél korábbi bevezetésére is. Az is igaz viszont, hogy a nedves tapadásra vonatkozó elvárások egyelőre nem derülnek ki az előírás kisteherautókra és teherautókra vonatkozó részéből, mivel a szabályozás elfogadásakor még nem létezett alkalmas vizsgálati módszer. Ez az új szabályozás előírja majd azt is, hogy a gyártók 2012 novemberét megelőzően mikor alkalmazhatják az új előírásokat. A korai bevezetésre vonatkozó dátumot követően a gyártók már közzétehetik abroncsaik konkrét értékelését.
Milyen abroncsokon kell szerepeltetni a címke adatait?
Az új szabályozás tárgyát képező abroncskategóriák a következők: C1 (személygépkocsi), C2 (kishaszonjármű) és C3 (tehergépkocsi).
Az abroncscímkézés viszont nem terjed ki a következőkre:
– futózott abroncsok
– professzionális off road abroncsok
– versenygumik – szegecselt abroncsok (viszont a szegecsek nélküli, de szegecselhető abroncsokra igen)
– ideiglenes használatra szánt pótgumik
– az először 1990. október 1. előtt forgalomba helyezett járművekhez kialakított abroncsok
– a 80 km/h-nál kisebb sebességi besorolású gumiabroncsok
– a 254 mm-nél nem nagyobb vagy a 635 mm-t elérő névleges felniátmérőjú abroncsok
– motorkerékpárok abroncsai.
Goodyear Dunlop