V6 TDI Biturbo - Ki kivel van itt, kérem?

Az Audi 3,0 literes TDI biturbó motorja ma a gyár dízel csúcstechnikáját képviseli, mely motor például A6 és A7 modellekbe kerül. A 230 kW-os, 650 Nm nyomatékú motor lelke a feltöltőrendszer, melynek turbótöltői a Honeywell Turbo Technologies (HTT) gyártmányai. A motoradatokból néhány kiemelésre érdemes: a kompresszióviszony 1:16, a befecskendező-rendszer Bosch CRS 3.3, max. rendszernyomás 2000 bar, a nagynyomású szivattyú CP4.2, piezoinjektor. A maximális teljesítmény 3900–4500 min–1 között állandó, a max. nyomaték pedig 1450–2800 min–1 között.

A motor levegőellátó rendszere axonometrikus rajzának (1. ábra) látványa bizonyára sokakban igazolja a cikk címét. A kép azonban tisztul, ha a levegőellátó rendszer funkcióvázlatán (2. ábra) a gázutakat követjük. Ezt egészíti ki és teszi teljessé a rendszer áttekintő képe (3. ábra).


1. ábra

A kisnyomású töltő (a motor főtengelyére merőleges tengelyű HTT Garrett GT 1749) a teljes levegőmennyiséget sűríti, ez a levegő jut a nagynyomású töltőbe (a motor főtengelyével párhuzamos tengelyű HTT Garrett GT 3067), amely tovább növeli a töltőlevegő nyomását.


2. ábra: a biturbórendszer vázlata

A két töltő tehát egymásra merőlegesen áll. A töltőlevegő hőmérsékletét a közbenső levegő/levegő hűtő csökkenti.


3. ábra

A fojtószelepen áthaladó levegő ismét két ágra oszlik, az egyik ág a perdületcsatorna, melyen áthaladó levegő mennyisége szabályozható (4. ábra és 5. ábra).


4. ábra

A kisnyomású sűrítő nyomóágában rugóterhelésű by-pass szelepet helyeztek el, ha a szelep a töltőnyomás hatására nyílik, a nagynyomású töltő kompresszorát elkerüli a levegő (6. ábra és 7. ábra).


5. ábra: kétcsatornás szívószekrény


6. ábra

A kipufogóágban a két töltő sorba kapcsolt, mindkettőnek van megkerülő ága.


7. ábra

A nagynyomású töltő-vezetőlapát állítással szabályozott (VTG), az állítómű villanymotoros. A kisnyomású turbina megkerülőszelepes (wastegate).


8. ábra

Mindkét töltő vízhűtésű. A töltők környezetében lévő számos, nehezen áttekinthető csővezeték az olaj- és vízellátás feladatát látják el (8. ábra).


9. ábra, 10. ábra

A töltőrendszer 8 szerkezeti főegységből áll. A rendszerkapcsolatok, ahol ez szükséges, flexibilisek, mert a rendszer nagyon eltérő hőterhelésű, és a flexibilis kapcsolat miatt nem jön létre befeszülés a főegységek között (9. ábra).

A rendszer kritikus elemei a turbinaoldali megkerülőszelepek. Azok tömítetlensége – ha gázszivárgás van rajtuk – a feltöltést csökkenti. A gyári ellenőrzésnél 2,5 bar nyomáskülönbségnél nézik a gázszivárgást. A kísérletek azt mutatták, hogy a pillangószelephez képest a csappantyúszelep hosszú távon jobb tömítést ad (10. ábra). Képeinken, melyek gyári illusztrációk, illetve a szerző felvételei, feltárulnak a biturbó levegőellátó rendszer részletei. Elmélyült böngészést kívánunk!