Személyautók AdBlue tartályrendszere
A dízelmotor kipufogógázának tisztításánál a legnehezebb feladat a nitrogén-oxidok redukálása. Napjainkban ezt a feladatot a haszongépjárművek dízelmotorjainál kizárólag, személygépjárművek dízelmotorjainál döntő többségben az ún. SCR eljárással végzik. Az SCR rövidítés, a szelektív katalitikus redukció kémiai folyamatát jelöli, mely olvasóink előtt jobbára ismert. A redukció ammónia segédanyaggal történik, melyet önálló fedélzeti tároló- és adagolórendszerbe bevitt AdBlue folyadékból kémiai reakcióval szabadítunk fel.
1 – Aktív AdBlue tartály 2 – gázolaj betöltőcsonk 3 – AdBlue betöltőcsonk 4 – AdBlue-befecskendező tápszivattyú 5 – gázolajtartály 6 – passzív (tartalék) AdBlue tartály 7 – AdBlue átemelő szivattyú
Személygépjárművekhez az SCR emissziótechnika megoldásai már ma készen vannak és ismertek, mert az Euro 6 előírását a legtöbb gyártó ezzel a semlegesítési eljárással tudja teljesíteni. Az SCR technikát már ma is szériában alkalmazzák, mert az USA-ban érvényes előírások teljesítéséhez szükséges, de Európában, így Magyarországon is kereskedelmi forgalomban kínálnak ezzel a kipufogógáz-tisztítási technikával gépjárműveket.
Az AdBlue ellátórendszer egyik fő alkatrészcsoportját a tartályrendszer alkotja. A haszongépjárművekhez képest a rendszer összetettebb, elsősorban a helyszűke miatt. A cikkünkben bemutatott Audi Q7 AdBlue tartályait (23 liter össztérfogat), a tüzelőanyagtartályokkal (100 liter) és szerelvényeivel együtt a Plastic Omnium tulajdonában lévő, indiai INERGY cég fejlesztette és gyártja.
A Q7 esetében – más modellekhez hasonlóan – két AdBlue tartályt alkalmaznak. Egy ún. aktív tartályt (7,5 liter), ahonnan közvetlenül szivattyúzzák a folyadékot a befecskendezőhöz és egy második, ún. passzív vagy tartalék tartályt (15,5 liter).
8 – Az aktív tartály fűtő és szűrő modulja
Az AdBlue-t a gázolajbetöltő nyílás mellett található betöltőcsonkon keresztül tankoljuk. Az AdBlue tanksapka csavaros, erősen meghúzott, azt csak kerékkulcshoz hasonló kulccsal tudjuk nyitni. Az AdBlue ellátórendszer, tartályaival együtt, zárt. Amennyiben a tartályokban a megengedettnél nagyobb nyomáscsökkenés (-40 mbar) vagy túlnyomás (150 mbar) jönne létre, a betöltőcsonk mellett elhelyezett biztonsági szelep nyit.
Elektromos szivattyúkat találunk mindkét AdBlue tartálynál, az aktívtartály-szivattyú az adagolást végzi, a passzívtartály szivattyúja átemel. Az AdBlue –11 oC fagyáspontja miatt a rendszerelemeket fűteni kell.
A tartályrendszer további sajátosságairól és a fűtőelemekről a „Személygépjármű SCR” Autótechnika Akadémián szólunk részletesen. Az Akadémiára várunk minden kedves érdeklődőt, elsősorban dízeles szakembereket, mert ez az ő speciális munkaterületük lesz.