Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. november | Olvasson bele!

Hálózatról, olcsóbban

Lapzártakor, Frankfurtban mutatják be a Toyota villamos hálózatról tölthető (Prius PHV) sikerautóját, amelynek hajtáslánca egész járműcsalád erőátvitelének alapját képezi.


A Priusok eddigi példátlan sikere új Prius-család bevezetéséhez vezetett.

– A Prius a világ legtöbb példányban értékesített hibrid gépkocsija.

– Bár csak 2 éve van a piacon, 3. generációjából máris 1 millió kelt el.

– 2015-ig a Toyota 10 új hibrid modellváltozatot kíván bevezetni.

A Toyota négy évtizede folyamatosan kutat-fejleszt a szélsőségesen kis fogyasztású gépkocsikat. Kezdetben a cég, széles fogyasztói kör számára, nagy tömegben gyártott hibrid járművek fejlesztését tűzte célul, és ez fokozatosan alakult sikertörténetté.

Egyedülálló, szinergikus hibrid hajtásrendszerével [Hybrid Synergy Drive® (HSD)], a Prius az előtt lerakta a fenntartható mobilitás legfőbb mérföldköveit, mielőtt a gépkocsi a gyorsaság szimbólumává, a környezettudatosság pedig a legfőbb társadalmi céllá nőtte volna ki magát.

A környezetvédelemben és a műszaki fejlesztésben vezető Prius az elmúlt évtized során nemcsak számos kitüntetést kapott, de 2,3 milliós példányszámával, a világ legtöbbet eladott hibrid járművévé fejlődött. 2009-ben bevezetett, harmadik generációs modellje még népszerűbb lett, eladott darabszáma ugyanis meghaladta az egymilliót.

Így 1997, a hajtásmód bevezetése óta a világon a Toyota, 3,3 milliónál több hibrid gépkocsit hozott forgalomba. Ez nemcsak meghaladja a globális hibridkereskedelem 80%-át, de kétségbevonhatatlan vezető szerepet is jelent a fenntartható mobilitásban.


A PHV villamos és hibrid használatának értelmezési vázlata

 

Konkrétabban, a HSD által bizonyított környezetvédelmi rekord a gépkocsik okozta CO2-terhelést nem kevesebb, mint 21 millió tonnával csökkentette. A modulrendszerűen tervezett HSD, különböző energiaforrásokhoz, egyebek között villamos (EV) és tüzelőanyagcella-hajtású gépkocsik hajtására is alkalmazható, nemcsak most, hanem a jövőben is. A Toyota hibrid hajtásban elért vezető szerepét a közelmúltban ismerte el egy tanulmány, amelyet hibrid és villamos járművek vezetői a gyakorlatban is megerősítettek.

A HSD legfőbb pozitívuma, hogy a 2012-es Prius, a Prius + és a Prius Plug-in tagokból álló járműcsalád hajtására egyaránt alkalmas, amit azok, 89, 99 és a legutóbbi 49 g/km-es CO2-emissziós eredménye mindennél meggyőzőbben igazol.

A következetes környezetvédelmi alkalmasságán túl, a 7 személyes Prius+, a népes európai családok számára is jól és rugalmasan kihasználható választást jelent.

A PHV ma a legzöldebb és a legkiforrottabb a Prius modellek között

– CO2-kibocsátása ugyanis csupán 
49 g/km-rel, üzemanyag-fogyasztása pedig 2.1 l/100 km1-rel jellemezhető.

hirdetés

– Villamos hatótávolsága 23 km1.

– Akkumulátorai másfél óra alatt teljesen feltölthetők.

 

Szinte hihetetlen, a modulrendszerű Hybrid Synergy Drive® hajtás 40 éves fejlesztése során, a gyár tesztpilótái a világ különböző útjain, 200 milliárdnál is több tesztkilométert tettek meg.

A PHV a 2011-es Frankfurti Autókiállítást követően kerül forgalomba. Ami a jármű használatát illeti, említést érdemel, hogy egy közelmúltban végzett felmérés szerint, a vásárlók előnyösnek tartják a jármű tisztán villamos hajtását2 (Hálózati járművek – a villamosított magánközlekedés járműhasználóinak magatartáskutatása 2011).

 

A PHV hatósugarát, a Prius 3-énak a tízszeresére növelték. A 23 kilométeres1 távolság elérését, a korábbinál nagyobb energiasűrűségű lítiumion-cellájú akkumulátor teszi lehetővé, amelynek bevezetése éppen a Prius PHV járművek rendszerbe állításával veszi kezdetét (1az európai menetciklus terhelésével mérve).

A fedélzeti töltőrendszerét a fejlesztők úgy alakították ki, hogy a jármű-akkumulátorok lakóházi hálózati csatlakozóról feltölthetőek legyenek. Ezek használatával a Prius PHV akkumulátorok 80%-os szintre, másfél óra alatt, feltölthetőek legyenek.

Ilyen töltési állapotban a Prius PHV 100 kW teljesítmény kifejtésére alkalmas. A jármű 100 km/h haladási sebességre végzett normatív gyorsítási időigénye 10,7 másodperc. Végsebessége: 180 km/h. Menetkész tömege: 1420 kg, ami alig 50 kilogrammal több a Prius 3-énál, de nem több a vele összemérhető benzin- vagy dízelmotorral hajtott járművekénél.

A Prius PHV tömeges értékesítése Japánban, az USA-ban és Európában, 2012-ben veszi kezdetét, és a jövő év során belőle 50 ezer jármű értékesítését vették tervbe.

A már említett felmérés során a kutatók azt tapasztalták, hogy a Prius PHV használata tovább javította a korábbi Priusok tulajdonosainak addig is környezettudatos viselkedését.

Fotó: NszI

Petrók János


Kapcsolódó dokumentum:


34-36


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés