Autó-technokrácia
A 64. IAA méltón tükrözte a jelmondata által sugallt műszaki tartalmat, azt, hogy „A jövő szériaérett”. A jövő mindig hordoz bizonytalanságot, de mindazon fejlesztések, melyek legkevesebb öt, de inkább tíz éve kezdődtek, már gurulnak és sok közülük megvásárolható. Ezek a maholnap autói. A hibridek harmadik vagy negyedik generációja, a villanyautók és ezek hatókörnövelésű hibridváltozatai a piacon vannak és az, hogy ezeket valaki, bizonyára gazdaságilag megfontolva megvásárolja, csak pénz kérdése.
Külön pavilonba (Halle der Elektromobilität / Hall of Electric Mobility) gyűjtötték egybe az elektromos hajtással foglalkozókat: fejlesztőket, rendszerelem-beszállítókat, elektromosautó-építőket. Már nem, mint korábban többnyire volt, lelkes „amatőrök” töltötték meg a standokat, hanem jobbára a vezető nagyvállalatok. „Készen vagyunk a főegységekkel, tisztelt autógyártók, tessék beépíteni!” A mellettük felsorakozó villanyautó-építők pedig éltek vele.
Még van hely a nap alatt – mondják legalább 20 évig – a lassan már végletekig tökéletesített hagyományos hajtásrendszernek, a belső égésű motornak és váltónak is. A váltó- és motortechnika újdonságai egyrészről korábban ismert megoldásokat alkalmaz ismét: például a méretcsökkentés, 2 és 3 hengerű motorok, hengerüzem-lekapcsolás (most a VW mutatott be négyhengerű motort ezzel a technikával: 4 vagy 2 henger van melegüzemben), rétegezett keverékű motorüzem, minden tekintetben flexibilis szelepvezérlési mechanika, csak szükség szerint működtetett segédberendezések, 7 vagy 9 fokozatú és fokozatmentes váltók. Amit nem látunk, az a mechanizmusok, motorikus folyamatok optimalizálásának eredményei, súrlódáscsökkentés, ahol csak lehet, mechatronika a legkisebb részletekben is.
Úgy véli e sorok írója, hogy ma mindenki (értsd autógyártók, fejlesztőintézetek, nagy rendszerbeszállítók) lesik a másikat, mit tesz az, és mindenki minden vasat a tűzben tart (mi pénzbe kerülhet), hogy le ne maradjon, ha valami élesedne.
Az IAA fókuszában az e-auto és a kisautó áll. A VW „e-up”-ot minden karosszériaváltozatban felvonultatták, természetesen villamoshajtással is. Ismét vannak futurisztikus kabinrollerek, szinte minden gyártó ezt helyezi a standlátvány középpontjába.
A gépjárműtechnikai fejlesztések ámulatba ejtő gazdagságát tárják ilyenkor a látogatók elé. Igyekszünk következő számainkba legtöbbjükről szót ejteni, a koronakisülésű gyújtógyertyáról (Federal–Mogul), a villamos autókba építhető hőszivattyúról (Ixetic), új turbótöltő konstrukciókról (Honeywell), emissziótechnikai újdonságokról (Tenneco, Emitec), új thermorendszerekről (Delphi), kipufogógázból elektromos energiát kinyerő átalakítókról (Amerigon), a Hankook aerodinamikus hatást kihasználó abroncsáról, hogy most csak szinte véletlenszerűen emeljünk ki néhányat.
Honeywell VNT DualBoost turbótöltő iker kompresszor járókerékkel
Federal–Mogul koronakisülésű gyújtógyertya
Bosch klímagép az R1234yf hűtőközeghez
CR nagynyomású szivattyúk a Bosch kínálatában
Az új Panda és a 2-hengerű Multiair motor
A Mercedes pavilonjában a B-osztály premierje kötötte le figyelmünket, hiszen ez a modell – várhatóan az A-osztállyal együtt – készül a kecskeméti gyárban (az első B-osztály tesztautót szeptember közepén már le is gyártották). Két új négyhengerű benzin- és dízelmotor és egy 7-fokozatú DCT (kéttengelykapcsolós) váltót kap. A benzinmotor réteges keverékképzésre is alkalmas, külső kipufogógázvisszavezetése nincsen.
A B200 CDI BlueEFFICIENCY dízelmotor teljesítménye 100 kW, 300 Nm maximális forgatónyomatéka már 1600 min-1 fordulattól levehető. A karosszéria is rekorder kategóriájában: cw értéke 0,26.
Az új Mercedes B-osztály