Már megint kavics...

Egy szerelő kolléga egyik nap beállított egy fekete 318i BMW-vel (E36). A tulaj azzal a panasszal vitte oda hozzá, hogy a kocsi alól szörnyű zaj hallatszik. A szerelők számára már ismerős hangot lehetett hallani, így az első feltevés szerint a katalizátor tört össze.

Legalábbis ez volt a feltevés elsőre. Annak rendje és módja szerint nekiállt és kiszerelte a katalizátort a helyéről. Miután kész volt vele, a hang csak nem akart megszűnni. Nézegették, de nem volt előrelépés. A kocsi alapjáraton járt, és szépen csilingelt. A hang gázadáskor erősödött, teljesen úgy, mintha a katalizátor tört volna össze. De ebben már olyan nincs, így hát az kilőve. Nézzük meg, hallgassuk meg ismét alulról! Csak csörög, csak csörög! De hát honnan? Kis idő múlva felfigyeltem rá, mintha a motor alja felől jönne a hang inkább. Az olajteknő védőlemeze felől. Lámpázgatás, meg is van a kavics. És hallj csodát, a hang megszűnt! Nem is a katalizátor volt a bűnös, hanem csak egy kavicsdarab, ami a védőlemez és a motor közé bekerült. A hang ténylegesen megtévesztő volt. Sokan tapasztaltuk már, hogy a hangot a kaszni hogy vezeti, egészen máshonnan hallatszik, mint ahol keletkezik.

Ámde, most jött az igazi gubanc, mert ez EOBD a dupla lambda-szondával fel fogja ismerni, hogy nincs katalizátor. Várhatóan nemsokára, egy ellenőrzési menetciklus lefolytatása után be fog íródni a P0420-as hibakód: katalizátorhatásfok-csökkenés. Mivel most az oxigén csak átsuhan majd az üres dobon, ezt érezni fogja a monitorszonda is. Elhamarkodott volt tehát a kiszerelés. De a többit, azt, hogy hogy oldják ezt meg, már a kollégára bíztuk.

Azt hogy ténylegesen a katalizátor zörög-e, azt úgy tudjuk megállapítani, hogy nem járó motornál gumikalapáccsal, kalapács nyelével, vagy ha erősek vagyunk, akkor kézzel megütögetjük a dobot, ha zörög, akkor biztosak lehetünk abban, hogy ez a baj. Ha jár a motor, akkor e példán látva, a hang jöhet máshonnan is, ami teljesen úgy hangzik, mintha, de aztán mégse.