A CR nyomásszabályzó szűrője: kell vagy nem kell?

A kezembe került a minap egy CR nyomásszabályozó-szelep, a Bosch fajtájú. Első ránézésre is meg lehetett róla állapítani, hogy a kocsi, amiből kiszerelték, az már járóbeteg volt igencsak. Ugyanis a végén lévő szűrő már csak a múlté, mert levágták. Ez egy remélem ma már nem általánosan elterjedt javítási módszer.


(1. ábra)

 

A probléma ott szokott kezdődni, hogy a hibatárolóba kis időközönként beíródik: railnyomás, railnyomás jel. Ez arra utal(hat), hogy a nyomásszabályozással valami gubanc van. Általában dugulásra gondolnak, kiszerelik a nyomásszabályozó szelepet, és szabad szemmel is jól látható a „kiszőrösödés”. Gyakorlatilag a szűrő eldugult, vagy kezd dugulni. A csere lenne az igazi megoldás, de az új elég sokba kerül. Ezt mindenki kerülni szokta, és ekkor jön a vágás. Ezzel meg is lennénk! Mert a kocsi jól fog viselkedni, de csak egy darabig. Mi történik utána? Hát kérem az, hogy minden szaki, aki ilyet tett vagy tesz, elfeledi elmondani az ügyfélnek, hogy ez csak tüneti kezelés és ideig-óráig lesz jó a járműve. Utána ismét szinte hasonló tünetekkel és hibakódokkal karöltve fog visszagurulni a kiindulási helyre. És ekkor már nincs más megoldás, mint a csere, vagy – ne adj isten – a bontott darab. Ja! És háború a tulajdonossal.


(2. ábra​​​​​​​)

De nézzük, mi történik valójában, amit nem sokan tudnak. Vizsgáljuk meg a képet! A szűrő mögött lévő kis golyós szelep (1. ábra 18) elzárja a gázolaj útját a tank felé. Ekkor növekszik a nyomás a railben. Ha levágjuk a szűrőt (2. ábra), ami gyakorlatilag védi a kis golyós szelepet a szennyeződésektől, akkor idővel, ami nem lehet tudni, hogy hány kilométer, a golyós szelep fog elkopni és visszáramlás fog kialakulni a tank felé. Egy idő után már az ECU nem fogja tudni kiszabályozni a mindenkori terheléshez az elvárt nyomást. Ha nem tudja kiszabályozni, akkor vészüzembe fogja kapcsolni magát, vagy le fogja állítani a motort. Ez némely közlekedési szituációkban még életveszélyes is lehet.

Inkább ne kockáztassunk!