Az "elöregedett" SBC
Tavaly, még a télnek derekán, itt a helyi benzinkúton lerobbant egy Mercedes E osztályos.
A gond az volt vele, hogy a műszerfal közepén az információs kijelző teljesen piros színben pompázott, és a következő felirat volt látható rajta: Long Stopping Distance. Egy kedves külföldi házaspáré volt az autó, akik épp átutazóban voltak. Megijedtek, mert a kocsin nincsen fék elvileg ilyenkor. Én persze tudtam, hogy van az, csak a pedált kell jobban taposni, mert vészüzemben kikapcsol a fékrásegítés az SBC fékben, és csak az első két kerékfék kerül közvetlenül kivezérlésre. A hatósági követelményt még így is teljesíti. De ezt mind csak magamban gondoltam végig, én csak útitárs voltam egy autószerelő mellett, ő intézte a dolgot. Ám legyen! Lassú tempóban ugyan, de sikerült a műhelyhez kiérniük. Szerencse, hogy nem automata váltós volt az autó, mert lehetséges, hogy még azt is reteszelte volna a vészüzem, hogy még el se indulhasson vele a tulaj. Ez egy fő biztonsági eljárás. De a felirat az, hogy mit takar valójában egy ilyen rendszernél, azt nem tudtam úgy hirtelen. Elég sokat olvastam és informálódtam már előtte is az SBC fékről, halottam ezt-azt róla, milyen hibákat képes produkálni. De ez nekem is új volt. Ehhez leg- először is kell egy műszer. Az ott nem volt. Szuper! Akkor egy nagyon kedves barátom megtette, hogy eljött és elhozta a kiolvasóműszerét kölcsönbe. A kocsi pontos azonosítása után elég hosszú időbe telt, mire szóra bírtuk fogni az SBC/ESP ECU-t. De csak egy C249F hibakódot sikerült találni benne. Ez mi lehet, hát passz! Gondoltuk hirtelen, megnézzük az összes biztosítékot az autóban, hátha ilyes jellegű a gond, de nem, nem az volt. A fékfolyadékszint is rendben volt. A szöveg a kijelzőn kb. azt jelenti, hogy hosszú megállási távolság, de nem tudtuk, mit is takar ez valójában, és főleg nem azt, hogy ilyenkor mi a teendő. Amit tudtunk, megtettünk és megvizsgáltunk, de sajnos a kocsi kötélvégen volt kénytelen távozni, mert a tulaj nem merte vállalni a több mint 200 km-es hazautat. Ez érthető. De engem nem hagyott a dolog nyugodni. Mit jelent ez a kód, amit kiolvastunk? Szépen akkor még délután nekiültem a világhálónak és kerestem, és csak kerestem. Rátaláltam egy külföldi dokumentumra, ahol talán választ kaptam a kérdésemre. A válasz pedig a következő. Az SBC/ESP ECU-ban van egy virtuális számláló, amit fékszámlálónak hívnak. Amikor ez túlcsordul, ez 300 000 fékpedállenyomásnak felel meg, akkor vészüzem lesz az eredménye. Ez egy biztonsági védelem a by-wire fékrendszerben. Tehát ha eléri ezt a fékezési mennyiséget, ezután már nem engedi tovább működni önmagát a fékrendszer, mert már ezután nem tudná garantálni a biztonságos és villámgyors működést. Ekkor vagy komplett SBC-egység csere vagy szoftverfrissítéssel is vissza lehet állítani a számlálót alaphelyzetbe. Kicsit olyan, mint a légzsák-indítóegység. És ezután megint működőképes lesz a fék. Erről konzultáltam egy szakmatársammal, aki már publikát itt az újságban erről, de ő nem hallott róla még, hogy ilyet művelne a fékrendszer. Azt kell itt mondjam, ha a talált dokumentum nem mond igazat, akkor sajnos én sem.
Egy kis kíváncsiság és máris megvolt a válasz, de ezek szerint ekkor sem tudtunk volna mit kezdeni vele. Ezt a rendszert a Mercedes már nem használja autóiban, mert rengeteg meghibásodása volt, de még azért jócskán találunk belőle, úgyhogy mindenekelőtt kell legyen a felkészülés. Kiváló volt ez az eset tanulásra.