Renault Mégane Scénic 1,9 dti vezérműszíjcsere

A F9QA 734-es motorkódú 1,9-es dti turbódízel motor nagy számban került beépítésre az első generációs Mégane Scénic modellekbe. Vezérműszíjcsere során gyakran vétenek alapvető hibákat. Az előírásos vezérműszíjcsere műveletsorát a ContiTech Power Transmission Group szerelői lépésről lépésre mutatják be.

A szereléshez az alábbi célszerszámok szükségesek:

1. Főtengelyrögzítő tüske (Mot. 1054)

2. Befecskendezőszivattyú bordáskerék-rögzítő (Mot. 1317)

A vezérműszíjjal együtt a feszítőgörgőt és vezetőgörgőt is cseréljük ki!

Előkészítő műveletek:

Azonosítsa a motort a motorblokk oldalán lévő motorkóddal.

Kiszerelés:

– Az autó felemelve és alátámasztva, ekkor ki lehet szerelni a jobb oldali kerékdob-betétet és a motorburkolatot (1. ábra).


1. és 3. ábra

– Az ékszíjfeszítőt meglazítani, az ékszíjat levenni (2. ábra).

– A motort felfüggeszteni. Ettől jobb megoldás, ha a motort jobb oldalt lent az olajteknő és a hossztartó között támasztjuk alá egy alátámasztó tüskével. Ekkor több hely marad a szereléshez felül (3. ábra).


2. ábra

– Ezek után ki lehet szerelni a jobb oldalt felül elhelyezkedő motortartót. A motor nem tud leesni, mert az előzőleg alá lett támasztva (4. ábra).


4. és 7. ábra

– A főtengelyt kézzel addig kell forgatni forgásirányba, amíg a vezérmű bordáskerekén lévő jelzés egybe nem esik a vezérműburkolaton lévő jelöléssel (5. ábra).


5. ábra

– A főtengelyt rögzíteni a főtengelyrögzítő tüskével. Ellenőrizni kell, hogy a tüske megfelelően a helyén van-e úgy, hogy kézzel meg kell próbálni megforgatni a főtengelyt. A megfelelő tüskét megtalálja a ContiTech Power Transmission Group célszerszámos kofferjében is (6. és 7. ábra).


6. ábra

– Ezután lehet a bordásszíj burkolatait eltávolítani (8. ábra).


8. ábra

– A torziós lengéscsillapítót és a szíjtárcsát le kell szerelni. Ekkor lehet az alsó burkolatot levenni, valamint a befecskendezőszivattyú bordáskerekét rögzíteni (9. ábra).


9. ábra

– Ezután lehet a feszítőgörgő rögzítőcsavarját meglazítani és a bordásszíjat levenni, valamint egy M6X45 mm-es csavart hátulról becsavarni ütközésig. Ekkor ki lehet venni a feszítőgörgőt. A későbbi szerelés megkönnyítése érdekében célszerű megjelölni a főtengely-, illetve a befecskendezőszivattyú bordáskerekét 
(10. és 11. ábra).


10. ábra


11. ábra

– A negyedcolos dugókulccsal a vezetőgörgőt leszerelni. Amennyiben a csavar nehezen jön, abban az esetben a menetet egy készremetszővel feltétlenül fel kell javítani, mert később az összeszerelésnél a csavart már „vakon” kell visszahajtani (12. ábra).


12. és 14. ábra 

Beszerelés:

– A beszerelés fordított sorrendben történik: az új feszítőgörgőt és a vezetőgörgőt szerelje be. Ekkor a feszítőgörgő csavarját csak tőre kell húzni kézzel. Ezután fel kell helyezni a bordásszíjat 
(13. ábra).


13. ábra

– A főtengely bordáskerekén az előző jelöléssel szemben is célszerű tenni egy jelölést (14. ábra).

– Ezek után a ContiTech Belt Tension Tester bordásszíjfeszesség-mérő mérőfejét az utasításnak megfelelően a feszítőgörgő alatt helyezze fel, és a szíjfeszességet állítsa be (15. ábra). A főtengely-, illetve a befecskendezőszivattyú bordáskerék-rögzítőt el kell távolítani, majd a bordásszíjat lassan a feszítőgörgővel megfeszíteni a hátulról behelyezett M6-os csavarral addig, amíg a teszter a 42 SEEM értéket nem írja ki.


15. és 17. ábra

– Ezután a mérőfejet el kell távolítani és a főtengelyt kétszer körbeforgatni. A bordásszíjat erősen meg kell nyomni, majd utána a mérőhelyen megismételhető a mérés. A mért értéknek most 37 SEEM-nek kell lennie (16. ábra).


16. ábra

– Amennyiben az érték nem megfelelő, a feszítési műveletet meg kell ismételni.

– Ha az érték megfelelő, akkor el kell távolítani mindent a szíjról. A szíjhajtás enyhe forgatására a megfeszített bordásszíjról könnyen eltávolíthatók a szerszámok (17. ábra).

– Végezetül a feszítőgörgő csavarját 50 Nm nyomatékkal meg kell húzni. Nem szabad elfelejteni az M6-os csavart kiszedni.

– Az ékszíjtárcsát visszaszerelni és a csavarokat meghúzni 20 Nm-rel, majd továbbhúzni 115°-kal. Visszatenni az ékszíjat, ügyelve az előfeszítésre. Ezután vissza lehet szerelni a jobb oldali motortartót és eltávolítani az alátámasztó tüskét. Majd vissza lehet szerelni a burkolatokat és a kerékdobbetétet. Fontos, hogy minden alkatrész a helyére visszakerüljön, és meg legyenek húzva a csavarjaik, illetve, hogy az összes rögzítőszerszám el legyen távolítva.

– Motort beindítani, melegre járatni és rendellenes zajokra odafigyelni. A vezérműszíjcserét dokumentálni.

Szarka János

Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html