SKF Speedi-Sleeve
Gépeink élettartamát jobbára a kopásfolyamatok határolják be. Kopó, forgó alkatrészek elhasználódásakor egyértelmű a csere, így van ez például a féktárcsa, fékbetét súrlódópárnál. Más a helyzet a radiális tengelytömítéseknél, a szimeringeknél. A működés velejárója itt is a kopás, a tengelykopás, de a javítás módja nem az alkatrészcsere, hanem a felújítás. Ma egyre igazabb anyagtakarékosság, költségcsökkentés, hulladékcsökkentés és még szén-dioxid-kibocsátás okán is az a (régi) megállapítás, hogy ami javítható, azt javítsuk meg.
A tömítés a tömítőajak és a tengely megfelelő gyűrűfelülete (futófelülete) között jön létre. A két tömítőfelület között, tehát az ajakról a tengelyre és viszont, tömítőerő hat. Idézünk Juhász György tömítésekről szóló munkájából: „A tengelyfelület felszíni kialakítása, vagyis a kör alaktól való makroeltérések (ovalitás, hullámosság), a helyzethibák (ütés, excentricitás), de még az érdesség is befolyást gyakorolnak a tömítési folyamatra. Általában a tömítőfelületek között vegyes súrlódás van, ezért mindkét felület anyagminőségének nagy a jelentősége. Az anyagokat úgy kell kiválasztani, hogy jó siklási tulajdonságuk legyen, mivel a tömítőfelületek között még hidrodinamikai folyadékfilm kialakulásánál is, időszakosan szilárdtest-érintkezés van. Ideális esetben a tömítőrésben folyadéksúrlódás van, ami jó tömítőhatást és hosszú élettartamot biztosítana. A fent leírt tengelyhibák és egyéb befolyásoló tényezők miatt ezt az ideális állapotot csak közelíteni lehet. Ennek érdekében a gyártók a különböző hibaértékekre (excentricitás, egytengelyűség stb.) határértékeket adnak, ill. a beépítés feltételeit is előírják, amely garantálja, hogy a tömítés a gyakorlatban is megfelelően működjön.”
A radiális tengelytömítő-gyűrűknél a tömítetlenséget – ha az „0” km-nél jó volt – a tengelykopás és/vagy a gyűrűanyag elhasználódása okozza. A tengelykopást a tömítőajak alatti abrazív koptató hatás eredményezi. Ilyenkor a megoldás nem lehet más, mint a tengelyfelújítás. Feltöltés valamilyen módszerrel. Ehhez a tengelyt ki kell szerelni, feltölteni, majd méretre munkálni.
Vagy?
Vagy egy javítóhüvelyt kell a tengelyre feltolni. Ha a hüvely igen vékony falú, akkor a kopott tengelyre felhúzva az eredeti méretű szimeringgel tud együtt dolgozni (1. ábra).
1. ábra
Ennek a javítóhüvelynek a gyártója az SKF, megnevezése SPEEDI-SLEEVE. (Az Autótechnikában 2005-ben már írtunk róla, akkor még igazi újdonság volt. Azóta a méretkínálat is kibővült és sokak számára ismertté vált.)
A rozsdamentes acélból készülő vékony falú hüvely falvastagsága mindössze 0,28 mm. A tengely gyártási szöghibája 00 ±0,05. Felületi érdessége Ra 0,25 – 05.
A méretkínálat névleges 12 mm tengelyátmérőtől 203,2 mm-ig terjed. (Vannak nagyobbak is: az SKF LDLSV 1100 mm tengelyátmérőig is beépíthető.)
A kínálatban szerepel az SKF SPEEDI- SLEEVE Gold javítóhüvely is. A rozsdamentes alapanyagra vékony fémréteget hordanak fel, ennek színe arany, innen ered a hüvely „Gold” megnevezése. Ennek kopásállósága jobb, mint a standard kivitelé. Keménysége 2300 Vickers, illetve 80–85 HRC.
A tengelyhüvelyt nem csak javításra lehet használni, új gyártmányoknál is alkalmazzák. Ha a tengely anyagának nem kell olyan ellenállónak lennie, mint a szimering alatti felületnek, akkor eleve célszerű hüvelyt alkalmazni. „Egyes haszongépjármű-gyártók által beépített hüvely vastagabb falú, mint a SPEEDI-SLEEVE. Így tehát, ha a gyárit
SPEEDI-SLEEVE-re cseréljük, akkor ügyeljünk arra, hogy már nem jó az eredeti szimeringméret! Ügyeljünk a párosításra!” – mondja Horváth Péter, az SKF autóipari alkatrészek területi értékesítési vezetője.
A méret kiválasztása
A tengelycsonkot alaposan tisztítsuk meg. A hornyos kopású tengely átmérőjét három síkban (120 fokos osztással) mérjük meg, és ebből számítsuk ki az átlagot. A javítóhüvelyt táblázatból lehet kiválasztani, erre egy részletet mutatunk a katalógusból (2. ábra).
2. ábra
Ha az átlagátmérő az adott hüvelyméreten belül van, a hüvely sajtolóillesztése elegendő ahhoz, hogy ragasztóanyag használata nélkül megakadályozza a csúszást vagy a megforgást.
Ha a tengely több helyen, mélyen sérült, akkor célszerű kikeményedő fémepoxy töltővel (füller) kezelni. A javítóhüvelyt természetesen a kikeményedés előtt toljuk fel. A hüvely letörli a felesleges, túl sok töltőanyagot, külső felületéről távolítsuk el a maradék töltőanyagot.
Ha nem túl mély a sérülés, akkor csak nem kikeményedő tömítést vigyünk fel a javítóhüvely belső felületére, és így toljuk fel a tengelycsonkra a hüvelyt.
Szerelés
1. Tisztítsuk meg a tengely tömítőfelületét. Távolítsunk el minden sorját és durva felületet, és győződjünk meg róla, hogy a hüvelyt nem ékhornyon, átmenő furaton, tengelybordán, ill. hasonló felületen át szereljük.
2. Állapítsuk meg, hova kell a hüvelyt elhelyezni annak érdekében, hogy eltakarja a kopott tömítéspályát. Mérjük ki a pontos helyet, és jelöljük be közvetlenül a felületen. A hüvelyt a kopott felületre rá kell húzni.
3. Az SKF SPEEDI-SLEEVE beszereléséhez soha ne használjunk hőt! Nem szabad melegíteni. Hő hatására a hüvely kitágul, és ha lehűl, előfordul, hogy nem zsugorodik vissza az eredeti méretére, ami miatt lazán illeszkedhet a tengelyre.
4. A hüvely vállas vége megy fel először a tengelyre (3. ábra). Ezután helyezzük a szerelőszerszámot a hüvely vállára támasztva. A szerelőszerszámot központosan ütögessük mindaddig, amíg a hüvely teljesen el nem takarja a kopott tömítőfelületet (4. ábra). Ha a felütőszerszám hossza nem lenne elegendő, használhatunk egy megfelelő méretű csődarabot, amelynek a vége merőlegesre lemunkált, és éle sorjamentes. Ezt is a hüvelyvállra támasztjuk. Ügyeljünk arra, hogy a cső belső átmérője megegyezzen a szerelőszerszáméval. Ügyeljünk arra, hogy a hüvely palástfelülete ne sérüljön meg.
3. ábra
4. ábra
5. A SPEEDI-SLEEVE-et mindig úgy kell szerelni, hogy a hüvely ne lógjon le a tengelyről. Nem nyúlhat túl az élletörésen, mivel az éles él a tömítés szerelése közben nagy valószínűséggel elvágja a tömítőajkat.
6. A hüvely válla a beszerelés után eltávolítható, ha ez szerkezeti, kenési okok miatt szükséges. Ha a hüvely vállát el kell távolítani, az erre a célra kiképzett körbefutó horonyból (5. ábra) kiindulva vágjuk be azt sugár irányban egy helyen, majd egy hegyes csőrű fogó segítségével igen óvatosan fejtsük le a vállat.
5. ábra
7. A szimering felhelyezése előtt olajozzuk be a hüvelyt.
A SPEEDI-SLEEVE eltávolítása
A tengelyjavító hüvely úgy távolítható el a tengelyről, ha hőlégfúvóval megmelegítjük, ami eléggé kitágítja ahhoz, hogy sérülésmentesen lehúzhassuk a tengelyről.
Ezen kívül a hüvelyt az alábbi módok valamelyikével is eltávolítható, mindig ügyelve arra, hogy a tengely felülete ne sérüljön:
– a sajtolóillesztés megszüntetése érdekében egy kis kalapáccsal az alkotó mentén végigkalapálva,
– hidegvágó segítségével a hüvelyt végigvágva,
A SPEEDI-SLEEVE újra nem használható.