A légrésben is a méret a fontos!

Egy VW ABS-hibával érkezett, jó néhány évvel ezelőtt. A kortörténet a következő: bal oldali féltengelycsuklót cseréltek rajta és azóta világít az ABS-lámpa. A hibakódtárolóban a bal oldali kerékforgás-jeladó volt. Törölhető állapotban, de amint a kocsi kicsit is mozdult, egyből világítani kezdett az ABS-lámpa a műszerfalon. A hiba ismét törölhető, de megint a fent említett állapot jött elő. Mi lehet a gond? Elvileg a jeladót nem háborgatták, és ügyeltek szerelésnél a vezetékre is. Semmi nem lehetetlen, a jeladóval is történhetett valami. A kereket levéve a jeladó ellenállását megmértem, és közel azonos volt ahhoz, aminek lennie kell. Váltakozó feszültségre kapcsolva a multimétert és megforgatva a kerékagyat azt láttam, hogy a jeladó feszültséget indukál. Tehát a forgásérzékelő jó!

És mégis, a hiba folyamatosan jelen van. A féltengelycsukló vadonatúj volt, sérülésmentes. A jeladót nem is vették ki a helyéről.

Akkor mi a baj? A jeladó indukciós típusú, semmi más nem maradt, mint a légrés a féltengelycsukló és a jeladó között, a működést ez eléggé befolyásolhatja. Szemmértékre elégnek bizonyult, nem volt túl nagy. De akkor nem értem. Minden jó, de mégsem frankó! Az történt, hogy a régi csukló még megvolt, az újat pedig leszereltük a tengelyről, és egymás mellé raktuk. Egyformák. Ránézésre ugyanaz. Bár nem eredetit kapott, hanem utángyártottat. A csuklón megegyeztek számszerűen a jeladópólusok is. Érdekes egy helyzet! Közelben volt egy tolómérő, mérjük már meg a jeladókerék átmérőjét a régihez képest. Hoppá! 3 mm-rel kisebb! Az utángyártás méretbeli szórásának áldozatává váltunk! Mégis csak kisebb volt a légrés, de hát szemre ugyebár ezt nem lehetett megmondani. És a légréshibából következően nem volt pontos a kerékforgás jele, ezért egyből hibának írta be, amint mozdult a kocsi.

Ha az alkatrész, amit beépítünk, utángyártott, győződjünk meg mindig annak pontosságáról. Minden szempontból!