Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. augusztus | Olvasson bele!

Nyomórudas felfüggesztés szériában

hirdetés

2011. január 24-én jelentette be az 1998 óta az Audi kötelékéhez tartozó Lamborghini, hogy a Murciélago utódjául szánt zászlóshajó, az Aventador lesz az első sorozatgyártásban készülő autó, melynek felfüggesztése könnyűszerkezetes, úgynevezett nyomórudas kialakítású. A Formula 1 által inspirált futóműkoncenpciót sikerült a gyártónak összehangolni a nagy teljesítményű utcai autóval.

A nagy, 515 kW / 700 LE motorteljesítmény és a hozzá tartozó csekély tömeg (a gyártó nem adta meg a pontos értéket, de kezeljük ezt a kijelentést fenntartással, mivel a Murciélago is több volt, mint 1600 kg!) az autót a nagy sebességű elitklubba katapultálja. A legfontosabb ismérve a futóműnek a nyomórudas kialakítás: a rugózó- és csillapítóelemek nem a keréktartónál vannak elhelyezve, hanem benn a karosszériastruktúrában vannak vízszintesen pozicionálva, elöl a „motorháztető” alatt, hátul közel a motorhoz. A nyomórudak és szögemelők közvetítik a keréktartóról az erőket a rugózó-, csillapítóegységre.

hirdetés

Ennek a kialakításnak számos előnye van: a kettős-keresztlengőkaros felfüggesztés kombinálva a nyomórudas kialakítással a kerékvezetést és a lengéscsillapítást egymástól különválasztották. A berugózási viselkedés minden sebességtartományban érzékenyebb és jobban állítható, a merev kapcsolat az alvázhoz javítja járulékosan a rugózás és a csillapítás reakcióját. A rugóerőt csökkentették, a komfort nőtt, a precizitás maradt. Az első tengelyen az Öhlins lengéscsillapítók hidraulikus emelőrendszerűek. Az autó eleje egy gombnyomásra 40 mm-t emelkedik, így kisebb bukkanókon megkönnyíti az áthaladást.

Alumínium és szénszál-erősítésű kerámia a legfontosabb anyagok a könnyűépítésű futóműben. Így kovácsolt ötvözött alumíniumból készülnek a felső és az alsó lengőkarok, a keréktartó, valamint a szögemelő. A nagy teljesítményű fékrendszer féktárcsái a könnyű és extrém ellenálló szénszál-erősítésű kerámiából állnak. Az első tengelyen 400 mm átmérőjű féktárcsák lassítanak a 6 dugattyús féknyergek segítségével, a hátsó tengelyen pedig 380 mm átmérőjű féktárcsák a 4 dugattyús féknyergekkel. A rögzítőfék elektronikusan működtetett.

A hidraulikus kormánymű teremt kapcsolatot a vezető és az autó között, mely elöl 255/35-ös gumikon és 19”-os felniken, hátul pedig 335/30-as gumikon és 20”-os felniken kapcsolódik az aszfalthoz. A Servotronic kormányzás karakterisztikája a „Drive Select”-csomag részeként 3 fokozatban állítható a vezető kívánsága szerint. Nem a mindennapi használatra való pl. a „Corsa” (verseny) állása a kapcsolónak.


Kapcsolódó dokumentum:


08


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés