Motorolaj-fejlesztés 2010-ben

Az európai motorolajpiacon a legkorszerűbb termékekre vonatkozó alapelvárásokat jelenleg három, a környezetvédelem és az energiatakarékosság jegyében fogant műszaki törekvés határozza meg.


1. ábra

Szigorított károsanyag-kibocsátási előírások következményei

A legfőbb kívánalom a teljes összeférhetőség a tavaly bevezetett, minden korábbinál szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások (Euro 5) betartásához szükséges műszaki hardver eszközökkel (részecskeszűrők, DeNox-katalizátorok, nagyobb kipufogógáz-visszavezetési arány (EGR)). A gyakorlatban ez a csökkentett szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalmú, angol nyelvű mozaikszóval „low SAPS” motorolajok előtérbe kerülését eredményezi.


Egyre nagyobbak az elvárások az üzemanyag-takarékosság területén. Az autógyártók minden műszaki lehetőséget kiaknáznak e cél érdekében, a kenőanyagban rejlő potenciál pedig még mindig jelentős: az alacsony viszkozitásosztályú, SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 kategóriájú, és 2,6...2,9 mPas érték közötti, ún. alacsony HTHS viszkozitású motorolajok speciális súrlódásmódosító adalékolása lehetővé teszi optimális esetben az 1,5–2,0% közötti üzemanyag-megtakarítást is, amely növeli a gépkocsi piaci értékét – gondoljunk csak arra, hogy a gazdasági recesszió idején milyen fontos, hogy az autó olcsó üzemeltetésű legyen. Erősíti a könnyű futású motorolajok elterjedésének folyamatát, hogy az Európai Unió 2012-től bevezeti a 130 g/km-nél nagyobb szén-dioxid-kibocsátású járművek gyártóival szemben alkalmazandó bírságrendszert. Az üzemanyag-takarékos motorolajok használata ebben is segít, ugyanis már 1%-nyi fogyasztáscsökkenés is több mint 1,5 g/km-rel kedvezőbb CO2-kibocsátást eredményez, mérsékelve a gépjármű gyártójára rótt büntetés mértékét.

Tartósság, hosszú olajélettartam nehéz üzemeltetési körülmények között is. A motortechnikában bevezetett változások, a fajlagos teljesítmény növekedése, a megnövelt karbantartási ciklusok nehezebb üzemi körülményeket teremtenek a motorkenőanyagok számára is. A kipufogógáz-kezelő berendezésekkel való összeférhetőség érdekében meg kellett változtatni az eddig alkalmazott adaléktechnológiát, amely rövid idő alatt megvalósított, költséges és fáradságos műszaki innováció révén vált elérhetővé. A csökkentett hamutartalmú, részecskeszűrő-kompatibilis motorolajoknak egyúttal üzemanyag-takarékosnak és hosszú élettartamúnak kell lenniük, ahogy azt a megrendelők, vagyis a gépjárműgyártók elvárják.

Csökkentett hamutartalmú „prémium” kategória

A legfelső kategóriába tartoznak azok az általában SAE 5W-30, 0W-30, 0W-40 viszkozitás osztályba tartozó termékek, amelyek a legkorszerűbb kipufogógáz-kezelő rendszerrel ellátott autótípusokhoz alkalmazhatók. Ezek a csökkentett hamu-, foszfor- és kéntartalmú termékek jellemzően ACEA „C” sorozatú minősítéssel rendelkeznek, kiegészítve a piaci értékesítéshez szükséges autómárkák szerinti gyári specifikációkkal.

Különbséget kell tenni az ún. „közepes” hamutartalmú (ACEA C2, C3) és az „alacsony” hamutartalmú (ACEA C1, C4) kategóriák között. Mivel az autógyártók kívánalmai eltérőek az üzemanyag-takarékosság területén is, a prémium motorolaj szegmens tovább bontható: az ACEA C1 és C2 teljesítményszintű olajok az igazán üzemanyag-takarékosak, míg az ACEA C3, C4 minősítésűek e téren átlagos tulajdonságúak. A prémium kategóriába tartozó motorolajok piaca igen gyorsan növekszik, az újonnan gyártott Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású autók forgalomba kerülésének ütemében.

Felső kategória

Jellemzően SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40 viszkozitásosztályú termékek, amelyek nagy teljesítményű, korszerű motorok kenési igényeinek kielégítésére szolgálnak, mint pl. turbófeltöltésű benzin- és dízelmotorok, nagynyomású közvetlen befecskendezésű dízelmotorok. Jellemző teljesítményszintjük ACEA A3/B4, A5/B5, API SM, illetve azok a gyártóművi specifikációk, amelyek az előbbi teljesítményszinteken alapulnak. A felső kategóriájú motorolajok is csoportosíthatók üzemanyag-takarékossági képességeik szerint: az ACEA A5/B5 minősítésűek elősegítik a takarékos működést, míg az A3/B4 kategóriájúak képességei e téren nem kiemelkedőek.


3. ábra. Személygépkocsi motorolaj igények változása a SAE viszkozitás osztály tekintetében 2008-12

A SAE 10W-40 viszkozitásosztályú termékek 2010 decemberétől már a korábbi felső kategória kívánalmait teljesítik: a tervszerű fejlesztések eredményének köszönhetően mindkét sorozat SAE 10W-40-es tagjai teljesítik az ACEA 2010 végén életbe lépő, szigorított előírásokat az A3/B3 és A3/B4 teljesítményszintjeinek megfelelő motorolajok a gyakorlatban jobban védenek a feketeiszap-képződés ellen, valamint a biokomponenst tartalmazó üzemanyagok agresszív hatásaival szemben hatásosabban állnak ellen.

Az európai személygépkocsi-motorolaj igények változása

A piac igényei – különösképpen a részecskeszűrős, környezetkímélő dízel gépkocsik gyors elterjedése miatt – átalakulóban vannak. A kipufogógáz-kezelő berendezésekkel való minél jobb összeférhetőség, a hosszabb csereperiódus és fokozott üzemanyag-takarékosság kívánalmai az elkövetkező 5 évben a kisebb viszkozitásosztályú, kiváló minőségű alapolajat és új típusú adalékokat tartalmazó termékek arányának növekedését fogják eredményezni. Rövid távon a csökkentett hamutartalmú motorolajok iránti piaci igény robbanásszerű növekedése várható, és alapvető kérdéssé válik, hogy a kipufogógáz-kezelő berendezések védelme érdekében minden gépkocsihoz a neki megfelelő motorolajat használják. A piaci igények átrendeződése a korábbi fejlesztésű, SAE 20W-50, 15W-40 viszkozitási osztályú, ásványolaj-bázisú termékek iránti kereslet csökkenéséhez vezetett Európában, és néhány éven belül a SAE 10W-40 viszkozitásosztályú, jelenleg húzóterméknek számító motorolajok iránti vásárlói kedv is csillapodni fog.