A BMW M67D4401 motor kipufogógáz-visszavezetése
A BMW M67D44O1 jelű V8-as dízelmotorjának hengersoronként egy-egy kipufogógáz visszavezető rendszere van. (Cikkünkben a kipufogógáz visszavezetés rövidítésére a német AGR – Abgasrecirkulation – betűszót használjuk.). Az ún. nagynyomású kipufogógáz visszavezetésnél – napjainkig csak ez létezett – a kipufogógáz a kipufogó gyűjtőcsőből a turbótöltő előtt lép ki.
A M67D44O1 motornál (1. ábra) a kipufogógáz a hengerfejbe öntött csatornán (2. ábra-2) keresztül érkezik a V-hengersor ágyában található kipufogógáz visszavezető szelephez (AGR-szelep,1. ábra-5, 2. ábra-3).
1. ábra: a BMW M67D44O1 jelű V8-as dízelmotor rendszervázlata 1 – AGRszelepegység, 2 – kipufogógáz-hűtő, 3 – fojtószelepegység
2. ábra: 1 – hengerfej, 2 – kipufogógáz-átvezető csatorna a hengerfejben, 3 AGRszelep, 4 – hűtőhöz menő kipufogógáz-csatorna a hengerfejben,5 – AGR-hűtő, 6 – hűtőközeg-csatlakozás, 7 – kipufogógáz-csatorna a hengerfejben,8 – hűtött kipufogógáz kilépés a hengerfejből
Az AGR szelep a hengerfejöntvényhez csatlakozik, a tányérszelep ülékét a hengerfejöntvényben képezték ki. (BMW forrásból származó ábráink ugyan nem ezt tükrözik, de a motorleírás ezt említi.)
A gáz szelepen áthaladva, a hengerfejben kiképzett csatornán át kerül az AGR hűtőbe (1. ábra-4, 2. ábra-5). Az AGR-hűtő hűtővize a hengerfekből jut a hűtőbe és oda is vezetik vissza (2. ábra-6). A hűtött kipufogógáz ismét visszakerül a hengerfejbe (2. ábra-7), hengerfejbe öntött csatornából lép ki (2. ábra-8), és jut a fojtószelep után a szívócsőbe.
3. ábra: 1 – görgő, 2 – profilemelő, 3 – hűtőcsatorna, 4 – szelepszár-vezetőhüvely, 5 – kipufogógáz-csatorna, 6 – szelepülék, 7 – tányérszelep, 8 – szelepszár, 9 – elektromos csatlakozó, 10 – villanymotortengely
4. ábra: 1 – profilemelő, 2 – tányérszelep
A Wahler gyártmányú AGR szelepet villanymotor mozgatja, a szelepnyitás mértéke 0,1 mm-es pontossággal állítható be (proporcionális szelepmozgatás). A DC villanymotor amennyiben 4 kivezetéses, úgy a táp (30 A-es biztosítékon keresztül) és a test mellett a jobbra és balra forgatás bemeneteit találjuk a csatlakozóban. Ezek a DDE-hez csatlakoznak. Az egyik oldal a DDE „Master”-hez (A2410), a másik a DDE „Slave”-hez (A2420). Profilemelő alakítja át az állítómotor forgómozgását szelep alternáló mozgássá (3., 4. és 5. ábrák). Ha 5 kivezetésű a csatlakozó, akkor útadót is tartalmaz az AGR szelepegység.
5. ábra
6. ábra
Zárt szelep alapállapotába rugó téríti vissza. A tekercsrugó a motortengely körül helyezkedik el, egyik vége az AGR házhoz, másik vége a profilemelőhöz csatlakozik (6. ábra – nem a tárgyalt motorhoz tartozó beépítés). A szelepvezető szűk illesztése adja a gáztömítést az ADR csatorna és a mozgató mechanizmus tere között. Az AGR szelep vízhűtésű (6. ábra), mely hűtés az elektromos rész védelmét hivatott szolgálni.
7. ábra: 1 – csőcsonk, 2 – hűtőcsatorna, 3 – szelepszárgörgő, 4 – záródugó