A GM új motorolaj-követelményrendszere

A General Motors világszerte bevezeti a Dexos 1 és Dexos 2 motorolaj-specifikációt (műszaki követelményrendszert), amelynek egyik fő célja, hogy világszerte egységesítse a GM égisze alatt működő különböző autómárkák motorolajigényeit. Az új Dexos-specifikációk alkalmasak arra, hogy a General Motors által korábban alkalmazott követelményeket (GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, valamint ACEA és API teljesítményszintek) helyettesítsék.

A valójában már 2007-ben kidolgozott, ám időközben átnevezett és még csak most bevezetés alatt álló új műszaki követelményrendszer ötvözi az amerikai ILSAC GL-5 (nagyjából API SN), az európai ACEA és a GM megfelelő „házi” egyes motorolajtesztjeinek követelményeit. A vizsgált paraméterek száma az egyéb autógyári specifikációkhoz képest rendkívül sok, mivel szinte válogatás nélkül átveszik az ACEA benzines és személyautó dízel motorfékpadi tesztjeit (9 db teszt), az ILSAC benzines fékpadi tesztjeit (4 db teszt) és ezen kívül még 4 ún. „házi” fékpadi tesztet is elvégeznek a minősítendő motorolajokkal, saját gyártású motorokon. A minősítés költségei ennek megfelelően magasak, ami húsbavágó kiadást jelent az egyes kenőanyag-forgalmazóknak.

A GM – a többi specifikációkibocsátóhoz hasonlóan – nem ad meg a műszaki kívánalmak teljesítéséhez szükséges motorolaj-receptúrát, csupán az olaj viselkedésével kapcsolatos elvárásokat részletezi. A kenőanyag-fejlesztők szerint azonban az elvárásoknak megfelelő motorolajok alapolaja mindenképpen API Group III kategóriájú (hidrokrakkolt, hidroizomerizált) vagy Group IV (polialfa-olefin, klasszikus értelemben vett szintetikus vegyület) kell legyen, a viszonylag olcsó technológiával készülő API Group I vagy Group II kategóriájú ásványolaj-finomítványok nem jöhetnek szóba. A Dexos 1 a GM Európán kívüli piacain lesz a benzinmotorolajok specifikációja, míg a Dexos 2 előírás Európán belül mind a benzin- mind pedig a dízelmotorokra érvényes lesz (ld. táblázatunkat).

Mivel Magyarországon is a Dexos 2 lesz érvényben a General Motors által forgalmazott típusokra, a továbbiakban ezzel foglalkozunk egy kicsit részletesebben. A Dexos 2 követelmények szerint minősíthető termékek közepes hamutartalmúak, ami a részecskeszűrővel ellátott dízelmotorok esetében a részecskeszűrő hosszú élettartama szempontjából lényeges, és a SAE 5W-30 vagy a SAE 0W-40 viszkozitásosztályba kell tartozzanak. Eric Johnson, a General Motorsnak a Dexos-projektért felelős műszaki menedzsere ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „Elvárásaink szerint a Dexos-minősítésű motorolajok révén az ügyfelek tapasztalni fogják, hogy üzemanyag-takarékosabb a motor és növekednek az olajcsere-periódusok. Csökkenni fog a motorolaj-fogyasztás és nem utolsósorban, a cég szempontjából, sokkal hatékonyabban tudunk működni, ha globálisan egy szabványhoz kell igazodnunk a világ különböző részein, és nem többféle, eltérő műszaki elvárás van érvényben.”

Az egyik kiemelt műszaki kritérium, hogy a Dexos 2 specifikációjú motorolajok kevesebb légbuborékot tartalmazzanak használat közben, mint a korábbi specifikációjú termékek (szaknyelven szólva: jobb levegőelváló képességgel kell rendelkezniük), mivel a változó szelepvezérlési mechanizmusú motorok esetében a motorolaj a hidraulikus munkafolyadék vezérlési funkcióját is betölti. Ha sok légbuborék lenne az olajban, akkor összenyomhatóvá válna, és egyben nem lenne alkalmas hidraulikus munkaközegként.

A kenőanyaggyártók szerint a Dexos-követelmények teljesítése egyáltalán nem állítja a fejlesztőket megoldhatatlan feladat elé. A legnagyobb kihívás az üzemanyag-takarékosság és a megbízható kenési tulajdonságok (dugattyútisztaság) és a nagyon alacsony párolgási veszteség egyszerre teljesítése, azonban ez az API Group III (hidrokrakkolt vagy hidroizomerizált), illetve Group IV (polialfa-olefin) kategóriájú alapolajokkal megoldható.

A Dexos 2 specifikáció a 2011-es modellévtől kezdődően kerül hivatalosan bevezetésre, de pl. az új Insignia modellek gépkönyvében már egy évvel korábban is szerepelt.