Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. február | Olvasson bele!

40 millió piezo befecskendező a Continentaltól

hirdetés

Tíz évvel a sorozatgyártás beindulása után a Continental nemzetközi autóipari beszállító cég legyártotta a 40 milliomodik piezo befecskendezőt (dízelinjektort és közvetlen befecskendezésű benzinporlasztót) a németországi Limbach-Oberfrohnában. Az injektorokat személyautók és haszonjárművek erőforrásaiba építik be világszerte. „Ezzel az ultramodern befecskendezési technológiával megteremtettük a nagy teljesítményű és mindemellett gazdaságos dízel- és benzinmotorok gyártásának technológiai feltételeit, melyek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokat is teljesítik” – állítja José Avila, a Continental elnökségi tagja.

A technológiát a '90-es évek közepén fejlesztették ki, de 10 évre volt szükség mire minden akadályt elhárítottak. A PCR-technológia 2004-re ért be igazán, a Siemens ekkor kapta meg érte az Innovációs Díjat a német kancellártól. A termelés fokozatosan futott fel, először további 2 évet kellett várni a milliomodik befecskendezőre, 2007 és 2009 között pedig már tízmilliót gyártottak.

hirdetés

A befecskendezők gyártásában 1300 munkatársat foglalkoztatnak. A technológia lényege, hogy a befecskendezőben lévő fúvókát nem egy elektromágnes, hanem egy piezo aktuátor működteti, amely több mint 300 kisméretű, vékony kerámialapkából áll, melyek egymásra épülnek. A piezo technológia hozzájárul a 2014-ben hatályba lépő Euro 6 szabvány által megkövetelt szigorúbb nitrogén-oxid- és koromrészecske-kibocsátási határértékek betartásához. Továbbá a CO2-kibocsátás is csökkenthető általa további 3 százalékkal, összehasonlítva a hagyományos dízel közvetlen befecskendezéses technológiával. A piezo common rail (PCR) befecskendezéses motorok jobb teljesítményt nyújtanak, miközben gazdaságosabbak és halkabbak.

A piezo injektort már nemcsak a dízelmotorokban alkalmazzák, hanem a benzinesekben is. 2006-ban használták először, mint egy gazdaságos megoldást nagy hengerűrtartalmú, rétegzett feltöltésű benzines motorok számára. Ennek a keverékképzési módnak az előnye, hogy mintegy 20%-kal csökken a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás a hagyományos szívótorok-befecskendezéssel szemben. A jövőben a közvetlen befecskendezéses technológia fogja dominálni a piacot (a tökéletesített többpontos befecskendezés mellett), ezáltal a benzines motorok gazdaságosabbak lesznek. A Continental a modern közvetlen befecskendezéses technológia egyik legjelentősebb beszállítója a világon – nemcsak a hagyományos tüzelőanyagok, hanem alternatív tüzelőanyagok számára is, mint például a CNG, az LPG vagy az etanol.

A Continental fejlesztéseinek középpontjában jelenleg egy új befecskendezőkoncepció áll: a közvetlen aktiválású piezo befecskendező. A közvetlen aktiválás lehetővé teszi, hogy a fúvókát még gyorsabban és precízebben működtethessék, hidraulikus áttétel nélkül. A motorgyártók szempontjából ez számos előnyt jelent, főleg dízelmotoroknál. Először is az egyes befecskendezések lefolyását rugalmassá lehet tenni – ez egy tökéletes kiegészítése a modern common rail dízelmotorokban alkalmazott többszörös befecskendezési eljárásnak. A piezo aktuátor egyben érzékelőként is működik, mivel továbbítja a fúvóka pontos helyzetét az elektronikus vezérlőegységnek. Ezen kívül az új befecskendező lehetővé teszi a befecskendezési nyomás megnövelését, akár 2000 bar fölé is.


Kapcsolódó dokumentum:


8


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés