Európának a villamosautó-technológiában elsőnek kell lenni

A General Motors Europe elnöke, Nick Reilly úgy véli, Európának magához kell ragadnia a kezdeményezést az elektromobilitás terén, máskülönben az ázsiai riválisok fognak dominálni a piacon.

„Ázsia hihetetlen sebességgel zárkózik fel az akkumulátor- és más technológiákban” – nyilatkozta Reilly az Automotive News Europe kongresszusán. „Nem szabad erről a hajóról lemaradnunk, nem engedhetjük az ázsiai gyártóknak, hogy kiélvezhessék a piaci lehetőségeket” – állítja a szakember, a GM korábbi shanghaji vezetője, jelenleg az Opel/Vauxhall vezérigazgatója. A legtöbb nemzetközi tanulmány ugyanis a belső égésű motorok fokozatos eltűnését és villanymotorokkal való helyettesítését vetíti előre. Egyes szakértők arra számítanak, hogy a villanyautók már 10 éven belül sorozatgyártásúvá válnak. „A Kínában és Dél-Koreában eltöltött éveim alatt rácsodálkoztam az ázsiaiak intellektuális kíváncsiságára, szorgalmára és elkötelezettségére” – folytatta. „Kína milliárdokat öl bele a villamos autók, az akkumulátortechnológia és egyéb alternatív energiaforrások fejlesztésébe, ami jelentős technológiai előrelépéshez és az egységárak gyors csökkenéséhez vezetett.” Reilly szerint az uniós törvényhozók segíthetnék a régió autógyártóit azzal, hogy harmonizálják az alternatív járművek adózását és az ösztönzőket, továbbá megszüntetnék a műszaki specifikációk és a követelmények sokszínűségét az Európai Unió 27 tagállamában. Európának műszaki áttörésre és hatalmas beruházásokra van szüksége. Figyelembe kell venni a környezeti, szociális és versenyképességi célokat is. Európa nem lehet önelégült, miközben a gazdasági erőfolyam kelet felé irányul. Nagyobb rugalmasságra és kemény munkára van szükség, valamint a megfelelő oktatást és a kutatás-fejlesztési munkát sem szabad elhanyagolni.

Az Opel 250 új mérnököt toboroz a németországi Rüsselsheimben lévő műszaki fejlesztői központjába, azonban nem könnyű ennyi, megfelelően képzett mérnököt találni. A szakemberhiány sok vállalatnak gondot okoz. Ösztönözni kell a fiatalokat, hogy mérnöki, műszaki tanulmányokat folytassanak, ehhez pedig életképes és érdekes munkalehetőségeket kell biztosítani. Az Opel 1 milliárd euró invesztálását tervezi innovatív és tüzelőanyag-takarékos erőátviteli technológiái fejlesztésébe, mindezt egy ötéves, 11 milliárdos beruházási terv részeként. A gyártó stratégiájának fontos része az ún. „zöld” termékek bevezetése. Az Opel „határtalan e-mobilitás” stratégiája kis akkumulátoros villamos autókat tartalmaz olyan vezetők számára, akik kis távolságokat tesznek meg városokban, továbbá nagyobb hatótávolságú villamos autókat azoknak, akik hosszabb távokon is használnák autójukat, végül pedig hidrogén tüzelőanyag-cellás villamos járműveket. „2012-re minden modellünk 3 éves vagy annál is fiatalabb lesz. Ezt úgy érjük el, hogy 2010-ben hét, 2011-ben pedig 5 új típust mutatunk be, köztük az Ampera nagy hatótávolságú villamos autót, ami kategóriájában az első lesz Európában” – zárta gondolatait Reilly.

Forrás: Automotive News