VW/Audi 2,0 TFSI nagynyomású benzinszivattyú

A VW-csoport FSI/TFSI motorjaihoz (közvetlen benzinbefecskendezés turbófeltöltés nélkül vagy turbótöltéssel) típusában, gyártmányában, a szállítási mennyiség szabályozási stratégiájában sokféle nagynyomású tüzelőanyag-szivattyút használ. Ezek közül most a BPY motorkódú, 2,0 literes TFSI motoron használt Hitachi gyártmányú szivattyút mutatjuk be – szereltük szét.

A nagynyomású benzinszivattyút a Hitachi németországi gyárában, Rossweinben készítik (Hitachi Automotive Systems Europe GmbH, Sachsen Works). A gyárban 2005-ben indult be a termelés.


A nagynyomású szivattyú a hengerfejre szerelten. A nyíl a kisnyomású kör nyomásmérő-csatlakozójára mutat

A tüzelőanyag-ellátó rendszert grafikus ábránk mutatja (forrás: VW). A szivattyút a vezértengely végén kiképzett 3-csúcsú bütyök hajtja. A szivattyúhoz a tüzelőanyagot a tüzelőanyag-tartályban lévő villamos előszállító szivattyú nyomja fel. A tápnyomás minden üzemi körülmény között 6 bar. A szállított mennyiség azonban motorüzemtől függő igény szerint változik, ezt a villamos tápszivattyú fordulatszámával állítják be.

A motor alapjárati fordulatszáma nem állítható, azt az alapjárati szabályzó állítja. Értéke 640… 800 min-1 közötti értékű.

A motor maximális fordulatszáma szabályzott a befecskendezőszelepek lekapcsolásával. Értéke 6500 min-1.

A nagynyomású szivattyú kb. 85 ºC hűtőfolyadék-hőmérsékletnél alapjáraton 35…45 bar nyomást állít elő, és 120 bar nyomást teljes motorterhelésnél. A tüzelőanyag-elosztó csőhöz csatlakozik a nagynyomású csővezeték, a nagynyomás jeladója és nyomáshatároló biztonsági szeleppel a visszafolyó ág. A visszafolyó ág „T” elágazóval csatlakozik a szivattyú kisnyomású tápvezetékébe.


Nagynyomású szivattyú csatlakozóház. A szivattyúdugattyúemelőtőke kiszerelt, a furatban a vezértengelyen található szivattyúbütyök látható


A kisnyomású kör csővezetéke a „T” elágazóval. A szivattyúhoz flexibilis cső csatlakozik. Az alsó ág az elosztócső nyomáshatároló szelepéhez vezet, a felső a tüzelőanyag-tartályban lévő villamos tápszivattyúhoz

A nagynyomású tüzelőanyag-szivattyú ki- és beszerelése

A tüzelőanyag-ellátó rendszer megbontása előtt vagy kössük le az akkumulátort, vagy a tüzelőanyagszivattyú-irányítóegység biztosítékát (SC 27) ki kell venni, mert a vezetőoldali első ajtó ajtónyitás-érzékelő kapcsoló beindítja a tápszivattyút. A biztosíték kihúzásával az irányítóegység nem kap tápot.


Az elosztócső tüzelőanyag-csatlakozásai. Jobb oldalon a nyomáshatároló szeleppel a visszafolyócső, bal oldalon a csatlakozás a nagynyomású belépés helye


Az elosztócsőhöz csatlakozó tüzelőanyag-nyomásjeladó


A szivattyú kisnyomású oldali fedele a tüzelőanyag-kamrával


A kiszerelt nagynyomású tüzelőanyag-szivattyú. Az alsó menetes furat a nagynyomású kilépő oldali csatlakozás


A szivattyú kisnyomású oldali tüzelőanyagtér második csillapító membráncellája​​​​​​​


A szivattyú kisnyomású oldali fedele a nyomásjeladóval, a nyomásmérés csatlakozó szelepével és a nyomás-lengéscsillapító membránszelencével​​​​​​​


Nyomásszabályozó mágnesszelep​​​​​​​


A nyomásszabályozó szelepdugattyú-egysége​​​​​​​


A nagynyomású szivattyú szerkezeti elemei: dugattyú (plunger), szivattyúház, rugó, rugótányér​​​​​​​

A nagynyomású szivattyút csak hideg motornál szabad ki- és beszerelni!

A tüzelőanyag-ellátó rendszer nyomás alatt áll, a rendszer megbontása előtt feltétlenül le kell csökkenteni a nyomást.

A leszerelés első lépéseként a szivattyúról húzzuk le a kisnyomású jeladóról, majd a szabályozószelepről a csatlakozót.

A tüzelőanyag be- és kivezető csöveit bontsuk. Két konstrukciós generáció létezik. A régebbinél a befolyó ág üreges csavarral csatlakozik a szivattyúhoz. Ezt mindig ki kell cserélni.

Felszerelésnél a szivattyú O-gyűrűjét cserélni kell és vékonyan, motorolajjal be kell kenni. Behelyezésnél az emelőtőkére figyeljünk, könnyűjárás, sérülésmentesség.

Szerelői tapasztalat, hogy a „T” elágazó eltömődik. Tisztítás után helyreáll a kisnyomású kör átjárhatósága.​​​​​​​