Autókarosszéria mint akkumulátor

Napjainkban, amikor szinte egymásra licitálva mutatják be az autógyártók egyre újabb elektromos meghajtású járműkoncepcióikat, különösen aktuális a hatékony energiatárolás kérdésköre. A mai akkumulátorok nehezek, csekély az energiasűrűségük, ez sem ad okot az elégedettségre. Hamarosan azonban nem lesz rá szükségünk, legalábbis ha hihetünk a londoni Imperial College kutatóinak. A karosszéria látja el ugyanis a jövőben ezt a feladatot.

Karosszériára mindenképp szükség van. Amennyiben ennek az anyaga nem csupán erős és könnyű, hanem elektromos energiát is képes felvenni és tárolni, akkor a hagyományos akkumulátor máris elhagyható. Az elmélet persze ezúttal is egyszerűbb, mint a gyakorlat. A londoni Imperial College – többek között a Volvóval karöltve – azonban már belevetette magát a témába. Egy olyan szénszálas laminátumról van szó, amely a különleges elektromos tulajdonságait az előállításához felhasznált polimergyantának köszönheti.

A kutatók állítása szerint ez az anyag sokkal gyorsabban képes eltárolni az energiát, mint a jelenlegi akkumulátorok. Az ilyenkor lejátszódó folyamatot egyelőre nem kívánták részletesen taglalni, annyit azonban elárultak, hogy kémiai reakcióktól mentes a folyamat. Így nem kell tartani az anyag öregedésétől, vagyis garantált a hosszú élettartam. Ez már csak azért is örvendetes hír, mert kissé körülményes lenne 6–8 évente kicserélni a járművek karosszériáját.

Mielőtt azonban autók karosszériájában találkoznánk ezzel az anyaggal, először is mobiltelefonokban jelenhet meg. Amennyiben a telefon házát sikerül ebből az anyagból megvalósítani, akkor ebben az esetben is elhagyható az akkumulátor. Ekkor pedig akár olyan vékony is lehet a telefon, mint egy bankkártya.

A kutatók azonban már az autóipari alkalmazáson is dolgoznak. Egy elektromos meghajtású Volvo prototípus pótkerék-mélyedését szeretnének ebből az új anyagból elkészíteni. Ennek a megoldásnak köszönhetően – vagyis a hagyományos akkumulátorok elhagyásával – a prototípus mintegy 15%-kal könnyebb lesz – arról azonban sajnos nem szól a híradás, hogy vajon azonos energiatároló kapacitás esetén érvényes-e az előbbi kijelentés. Az autóipari alkalmazás természetesen jobb mechanikai tulajdonságokat és nagyobb kapacitást igényel. Itt kerül a képbe a nanotechnológia, ugyanis a szénszálas laminátumok felületén nanocsöveket növesztenek a megfelelő tulajdonságok elérése érdekében.

Mindez eléggé utópisztikusnak tűnik, úgyhogy egy ilyen technológiával ellátott Volvóval aligha találkozhatunk a közeljövőben a kereskedésekben.

Hegedüs Tamás

Forrás:

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Autocarrosserie-doet-dienst-als-accu.htm

http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_5-2-2010-10-26-39