Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

TWIN-AIR világpremier Genfben - FIAT kéthengerű MultiAir motor

A Fiat 500-as kapja meg idén ősszel először a Fiat Powertrain Technologies (FPT) MultiAir technikával szerelt kéthengerű TWIN-AIR Otto-motorját, mely egy ígéretes motorcsalád első tagja. A turbótöltött, 900 cm3-es lökettérfogatú motor 63 kW teljesítményű, és az „egyszerű” Otto-motor kategóriában rekordnak számító 95 g/km CO2-kibocsátású.

hirdetés

A MultiAir technika révén a motor szívószelepe szinte tetszőleges szelepemelési függvénnyel dolgozhat, a hidraulikus áttétel révén a szelepmozgás függetleníthető a bütyökprofiltól. A motor nyugodt járását kiegyenlítő tengelyekkel érik el. A motorcsalád és 48 és 77 kW közötti teljesítménykínálatú lesz. A 85 lóerős Twin-Air motor az 1,2 literes 8 szelepes motorhoz képest 15%-kal kisebb fogyasztású és 25%-kal nagyobb teljesítményű. Az 1,4 literes 4 hengerű 16v motorhoz hasonlítva pedig a fogyasztás 30%-kal kisebb, és mind teljesítményben, mind vezetési élményben azonos vagy jobb tulajdonságokkal bír. További 10%-os szén-dioxid-emisszió csökkenés érhető el a CNG tüzelőanyagú motorváltozattal.

A kéthengerű motor szerkezeti hossza 23%-kal kisebb és 10%-kal könnyebb, mint a vele összevethető négyhengerű (vetély)társa. A kis motor igen alkalmas, hogy hibridrendszerek belső égésű motorja legyen, tehát villamos géppel (motor/generátor) összekötve alkosson erőforrást.


Kapcsolódó dokumentum:


13


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés