Újra a Suzuki Swift az élen
Az újautó-eladások visszaestek a 2002-es szint alá – ezzel a figyelemfelkeltő címmel kezdtük a magyarországi újautó-piacot bemutató írásunkat 1 évvel ezelőtt (Autótechnika 2009/1). 2008-ban már érződött a válság hatása, és az akkori 10,4%-os visszaesés súlyosnak tűnt. Pedig ez még csak az előszele volt annak, ami 2009-ben várt az újautó-kereskedőkre.
A tavalyi évben ugyanis a 2008-as 158 628 darab eladott autó megfeleződött: mindössze 78 590 új autót értékesítettek a hazai importőrök. Ez az érték az 1997-es értékhez áll közel, de például kevesebb, mint az 1994-es eladási darabszám. Még rosszabb képet kapunk, ha figyelembe vesszük, hogy mintegy 18 ezer autót külföldön helyeztek forgalomba (tavalyelőtt még csak 5000 volt ez az érték). A gazdasági válság közepette a Maserati és a Ferrari kivonult a hazai piacról, így 37 márka alkotja a Magyar Gépjárműimportőrök (MGE) listáját. Közülük csak a Porsche (+24,4%) és a Jaguar (+5,6%) értékesítése nőtt. A legtöbb márka eladása a piaci átlaghoz (–50,5%) hasonló mértékben csökkent, különösen súlyos viszont a Ssangyong (–92,7%, 3 eladott autó) helyzete. A Suzuki megfelezte eladásait, de így is az élen maradt a még jelentősebb visszaesést elkönyvelő Opel és a Ford előtt. A dobogósok mögött a Volkswagen, majd a Skodát megelőző Toyota következik. Újra a Renault a legkeresettebb francia márka Magyarországon, mivel a Peugeot három helyet veszített, és a másik PSA-márka, a Citroën is rosszul teljesített. Kellemes meglepetés a Nissan teljesítménye, a japán márka eladásai is csökkentek 13,1%-kal, de így is javított 7 pozíciót, és már a nyolcadik helyen található. A legjobb tízbe a Fiat mellett még a Honda fért be, így 4 japán márka is megtalálható itt, amire már régen volt példa. A Chevrolet az átlagnál is gyengébben teljesített, így már csak a 12. helyet foglalja el. A német prémiummárkák közül az utóbbi években az Audi a legkeresettebb, megelőzve a BMW-t és a Mercedest.
Összesen 60 155 új személyautót helyeztek forgalomba hazánkban 2009-ben. A forgalomba helyezési listát is a Suzuki vezeti, de csak kis előnnyel a Ford és az Opel előtt. A Suzuki az év végén erősített, ugyanis az I–III. negyedév után még a Ford volt az éllovas. Az értékesítési listához képest változást jelent, hogy a Renault megelőzte a Skodát, a Nissan pedig nem szerepel az első tízben, vagyis sok Nissant külföldön helyeztek forgalomba. Időközben nyilvánosságra kerültek a januári adatok is, mely szerint mindössze 2768 új autót helyeztek forgalomba, ami 54%-os visszaesést jelent 2009 januárjához képest. A szakértők ezt a jelenséget azzal magyarázzák, hogy tavaly januárban az autókereskedők jelentős árengedményeket adtak a készletcsökkentő akciók keretében, míg idén ezek elmaradtak. Az MGE szerint azonban a holtponton már tavaly augusztusban túljutottunk, és legkésőbb az idei második félévben újra eladás-növekedés várható.
A japán márkák főként a külföldön forgalomba helyezett példányok (ez az arány a Suzuki és a Nissan esetében is viszonylag magas) miatt megelőzték a németeket, majd a franciák következnek. A dél-koreai és a cseh típusok azonos részarányt értek el. Az olaszok és a spanyolok részesedése számottevő még, az egyéb kategóriába svéd, román, amerikai, brit és orosz modellek tartoznak.
Akár történelminek is mondható, hogy az alsó-középkategóriás modellek tavaly megelőzték a kisautókat, ami nagyrészben a gazdasági helyzet következménye. A középkategória és az egyterűek közötti különbség nőtt, a terepjárók 5,1%-os részesedése pedig minden eddigit felülmúl. 1-1% a nagyautók, valamint az egyéb kategóriába tartozó sport- és luxusautók részaránya.
A Suzuki Swift 2009-ben visszavette az első helyet a típusrangsorban az Opel Astrától. A hazai gyártású márka erejét mutatja, hogy az SX4 a harmadik, míg a Splash a negyedik helyet szerezte meg, megelőzve a Ford Focust. Jól szerepelt a Volkswagen Golf, mivel mindkét Skoda-modellt megelőzte, melyek közül az Octavia először volt keresettebb a Fabiánál. Az első tíz mezőnyének két új tagja a Toyota Yaris és a Volkswagen Polo, melyek kiszorították a Ford Fiestát és a Chevrolet Aveót. Továbbra is 5 kisautó és 5 alsó-középkategóriás modell alkotja a legkeresettebb autótípusok mezőnyét.
A kisautóknál a dobogósok nem változtak, Suzuki Swiftből fogyott a legtöbb, majd a Suzuki Splash és a Skoda Fabia következik – az eladási darabszámok azonban drasztikusan visszaestek. A Ford Fiesta két helyet vesztett, a Toyota Yaris és a Volkswagen Polo is megelőzte. Az Opel Corsa egy helyet javítva már a hetedik. A nyolcadik helyet a Fiat Grande Punto szerezte meg. A Fiat párhuzamosan értékesíti a Punto Classicot is, de a régi modellből mindössze 51 darab fogyott. A Renault Cliónak is két generációját árusítják egyszerre, de az összesített eladási darabszámuk sem volt elegendő a listára való felkerülésre. A Peugeot a 207-es mellett a 206-ost is értékesítette 2009-ben – külön-külön nem értek el helyezést a listán, együtt azonban a tizedikek lennének. A Ford Fusion már nem szerepel a táblázatban, helyét a Seat Ibiza vette át. A Chevrolet Aveo iránti kereslet drasztikusan visszaesett, a 2008-ban eladott 3700 darab a tavalyi évben 853 példányra apadt, amivel a típus a 10. helyet foglalja el a listán.
Az Opel Astra nemcsak az abszolút első helyet veszítette el tavaly, hanem még az alsó-középkategória vezető helyét is csaknem át kellett adnia a Suzuki SX4-nek. Az Astrából tavaly is két generáció volt párhuzamosan kapható, a Classic II néven forgalmazott G-Astrából 1796, a H-Astrából 2631 darab fogyott. Januárban pedig érkezik a legújabb Astra a hazai szalonokba, hogy folytassa a szép hagyományokat. A Ford Focus megtartotta dobogós helyezését, mögötte a Volkswagen Golf megelőzte a Skoda Octaviát. Nagy sikerrel értékesíti a Nissan az új Qashqait, a típus már a hatodik listánkon. A Toyota Corolla népszerűsége konstans, az Auris viszont kiesett a legkeresettebb alsó-középkategóriás modellek közül. A Renault Mégane és a Kia Cee’d helyet cseréltek, a sort – 2008-hoz hasonlóan – a Honda Civic zárja.
A középkategóriában a Ford Mondeo megtartotta a vezető helyet, mögé viszont a Toyota Avensis zárkózott fel a 7. pozícióból, miután szinte egyedülálló módon többet értékesítettek belőle, mint 2008-ban. A Volkswagen Passat a harmadik helyre csúszott vissza. Jól szerepelt és négy helyet javított a Honda Accord, majd a debütáló Opel Insignia következik (ennek megfelelően a Vectra már nincs a listán). A Mazda 6-os négy helyet csúszott vissza, a Renault Laguna pedig kiesett a legkelendőbb középkategóriás modellek köréből. Tavalyelőtt még dobogós volt az Audi A4, tavaly viszont már csak a hatodik helyet szerezte meg. A tizedik helyen egy új belépő, a Citroën C5 található.
Az egyterűeknél véget ért a Citroën modellek egyeduralkodása: a Berlingo az első helyről a hetedikre esett vissza, a második Xsara Picasso pedig még a top 10-be sem került be. Bár C4 Picassóból is kevesebb fogyott 2009-ben, a modell mégis a harmadik helyre lépett előre a tizedikről. A régi-új listavezető a Renault Mégane Scénic, 463 eladott példánnyal. A kategóriában hagyományosan erős francia modelleket még a Peugeot Partner képviseli a hatodik helyen. A második helyet a Ford Focus C-Max szerezte meg. Négy helyet javított a Seat Altea, hármat rontott a Skoda Roomster és az Opel Zafira. Új szereplő listánkon a Volkswagen Touran.
A Honda CR-V letaszította az élről a Suzuki Grand Vitarát a terepjárók között, amely egészen az ötödik helyig esett vissza. A tavalyi év nagy nyertese azonban talán a Volvo XC60-as, amely a második helyet szerezte meg. A Volkswagen Tiguan megtartotta dobogós helyezését, majd egy újonc, a BMW X6-os következik (az X5-ös az ötödikről a kilencedik helyre esett vissza). Az Audi Q5-ös a hatodik helyen nyitott, megelőzve a három helyet veszítő Chevrolet Captivát. Ugyancsak új a listán a Ford Kuga és a Lexus RX, míg a 2008-as lista 6–10. helyezettjei közül már egyik modell sem szerepel a legkeresettebb terepjárók között.
Bár az Audi a legkeresettebb prémiummárka hazánkban, ennek ellenére a Mercedes E-osztály vezeti a nagyautók listáját. A korábbi első Audi A6-ost még a BMW 5-ös sorozat is megelőzte. A német modelleket a svédek követik, előbb a Volvo két modellje, majd a Saab 9-5-ös. Amerikai autókat is találunk ebben a kategóriában, mint a Lexus GS vagy a Chrysler 300C. A Peugeot 607-es már nem szerepel a listán, helyét a Jaguar S-Type vette át. Egy osztállyal feljebb, a luxuskategóriában a BMW 7-es sorozat volt a legkeresettebb a Mercedes S-osztály előtt, a harmadik helyet az Audi A8-as és a Lexus LS megosztva érte el.
2009-ben 14 561 új haszonjárművet adtak el hazánkban, 53,1%-kal kevesebbet, mint 2008-ban. A visszaesés tehát nagyobb mértékű volt, mint a személyautóknál. Az értékesítési és a magyarországi forgalomba helyezési számok a haszonjárművek esetén sem egyeznek meg egymással, de mivel a különbség itt nem olyan jelentős, a továbbiakban csak az értékesített darabszámokkal foglalkozunk. A piacon 25 márka képviseltette magát, Aviát, MAZ Baltiját és Andoria Lublint már nem lehet Magyarországon kapni, a Dacia pedig új belépő a piacon. Egyes márkák utólag módosították 2008-as eredményeiket, az MAN felfelé, a Scania és a Mercedes lefelé, de a különbségek nem jelentősek. A márkák többsége gyengébb időszakot zárt tavaly, mint tavalyelőtt, négy különbséggel, ezek a DAF (+4,8%), a Land Rover (+9,4%), a Kia (+4,0%), valamint a 2 jármű helyett 12 teherautót értékesítő Kamaz. Az eladott járművek 80%-a 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű volt, a maradék 20% pedig az ennél nagyobb össztömegű nagyhaszonjárművek közé tartozott. A Ford maradt a piacvezető márka 2009-ben, méghozzá nagy előnnyel a Mercedes és a Volkswagen előtt (e két utóbbi márka megelőzte a Fiatot). A Nissan a személyautókhoz hasonlóan előretört, öt helyet javított. A legtöbb nagyhaszonjárművet a Mercedes értékesítette, a csak ilyen járműveket értékesítő márkák közül viszont az Iveco áll a legelőkelőbb, 10. helyen. A DAF is jól teljesített, a holland márka a legjelentősebb piaci szereplő a pozitív időszakot zárók közül.
2009-ben a német modellek még nagyobb teret nyertek a franciákkal és az erőre kapó japánokkal szemben. Az olasz típusok iránti kereslet kissé visszaesett. A DAF révén újra erősek a hollandok, megelőzték a svédeket. Az egyéb kategóriába cseh, dél-koreai, román, brit és orosz típusok tartoznak.
A 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjárművek körében a Ford Transit megőrizte vezető helyét. Legújabb kihívója most a Nissan Navara, amely négy helyet javított, és a dobogó alsó fokára szorította a Fiat Ducatót. Az egyetlen 2,5 tonna össztömeg alatti típus a listán, a Volkswagen Caddy a hetedik helyre csúszott vissza, vagyis a VW házi versenyében a Transporter is megelőzte. A francia típusok háttérbe szorultak – a Renault Master egy, a Peugeot Boxer öt helyet rontott, miközben a Citroën Jumper kikerült a listáról. Helyére a Ford Ranger került.