Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

Kugelfischer-Schäfer benzinbefecskendezés 2. rész

hirdetés

A Schäfer-benzinbefecskendezést a Peugeot 504-es modellbe szerelés előtt alapvetően továbbfejlesztették. A konstrukciós változtatásokkal a szállítandó tüzelőanyag-mennyiséget a térbütyök helyett pneumatikusan lehet szabályozni, valamint automatikus hidegindító és bemelegítő berendezéssel is ellátták (Typ PLP 00).


A Schäfer-Kugelfischer PLP 00 pneumatikus szabályozású benzinadagoló-szivattyú 1 – pneumatikus szabályzóegység, 2 – felső kamra, 3 – szabályzódugattyú gördülőmembránnal, 4 – alsó kamra, 5 – bütykös tengely, 6 – síktalpú emelő, 7 – lökethatároló himba, 8 – nyomás a magassági szabályzótól, 9 – szívócsőnyomás (szívócső-depresszió) a felső kamrához, 10 – szívócsőnyomás (szívócső-depresszió) az alsó kamrához, 11 – golyótartó, 12 – profilemelő, 13 – nyomószelep, 14 – szívószelep, 15 – szivattyúház

A szivattyúház a dugattyúkkal és a dugattyúcsap síktalpú emelőjével, valamint a szívó- és nyomószelepek közel változatlanul maradtak, így a szállított mennyiség itt is a dugattyúlöket változtatásával szabályozható. A változó szállítási kezdet és az állandó szállítási vég mellett a szívólöketet határolták, így csak az előzőleg beszívott (tápszivattyú által szállított) tüzelőanyag-mennyiség szállítható. A külpontosan (excenter) vezetett szabályozóhimba a dugattyúlöket mozgásának irányába mozdítható. Ez határolja a dugattyú mindenkori alsó holtponti helyzetét. A szabályozóhimba szabad vége a speciális emelőkarra támaszkodik. A működési fázisokat ábrasorozaton követhetjük nyomon.

A befecskendezési karakterisztikát a szabályzóhimbához kötött emelőkar íves profilja adja, ezt a dózisállító tolattyú golyós kapcsolaton keresztül tapogatja le. A dózisállító tolattyú a gördülőmembránhoz kötött szabályozódugattyúval merev kapcsolatban van.

A pneumatikus szabályozó tere gördülőmembránnal felső és alsó kamrára osztott. A felső kamrába a barometrikus (magassági) szabályzó adja a nyomást, az alsó kamrában a szívócső-depresszió uralkodik. A szívócső-depressziónak, a felsőkamranyomásnak és egy húzórugó erejének megfelelően a szabályozódugattyú egy meghatározott helyzetet foglal el, és ezzel biztosítja a motorba áramló benzin-levegő keverék helyes arányát.

A Peugeot 504 2,0 literes motorjának XN2 azonosítójú Kugelfischer befecskendezésénél a gördülőmembrán az egyik gyenge láncszem.

A magassági szabályozó egyik oldala (barométerelv) tolattyúval változtatja egy rekesz nyitási keresztmetszetét, amely vezeték segítségével a pneumatikus szabályozó felső kamrájával van összekötve. A magassági szabályozó másik oldalát tömlő köti össze a szívócsővel. A szabályozódugattyú helyzete, és ezzel a befecskendezési mennyiség így a légköri nyomástól függően korrigált.

A motorba jutó tüzelőanyag mennyiségét a pneumatikus szabályzó a szívócsőnyomás mint terhelésjel alapján határozza meg. A gépkocsivezető a gázpedállal a fojtószelepnyitást állítja, az adagolószivattyúval mechanikus kapcsolata nincs. Az adagolószivattyú pneumatikus szabályzója a mindenkori motorterheléssel arányosan elmozduló gördülőmembránhoz kötött rudazattal, a korábban ismertetett módon, állítja az adagoló dugattyúlöketét.


A benzinbefecskendező szivattyú kenése 1 – feltöltőnyílás (1,5 liter Essolube HDX PLUS 10W) 2 – szintellenőrzés helye (ellenőrzés 7500 km-enként) 3 – olajcsere (45 000 km vagy 2 év) API SE/CC – MIL-L 46152 ESSO Essolube HDX Plus 10W, API SE/CD 46152/2104 C Shell Rimula X 10W 4 – kenőcsatorna-csatlakozó, a hozamot ellenőrizni úgy, hogy a motor alapjáraton jár és a csavar meglazított

hirdetés

1976 szeptemberétől az ECE-rendelkezéseknek megfelelően a szivattyú bemelegítést meghatározó részét az önkényes állítással szemben biztosították. Az alapjárati jellemzők változtatása, így az alapjárati fordulatszám, az alapjárati kipufogógáz-érték befolyásolása azon műhelyek számára lett fenntartva, melyek az akkoriban előírásos zárókupakok beszerzésére voltak jogosultak.

A hidegindításhoz szükséges többletmennyiséget egy elektromágneses nyitású hidegindító szelepeken keresztül fecskendezik a szívócsőbe az indítási folyamat alatt.


A benzinbefecskendező-szivattyú csőcsatlakozásai: „j” – hengerfej – thermosztátbelépés, „k” – vízpumpa – thermosztátkilépés, „h” – fojtószelepkamra „a” – pneumatikus szabályzó (Ø10 mm), „b” – vákuumcsatlakozás, „c” – olajgőz-bevezetés, e – levegőelosztó szívócsőtől az „l” emelt üresjárati levegőbelépéshez (Ø10 mm), „d” – levegőelosztó szívócsőtől „m” fojtásos nyomáság, „f” – magassági korrektortól „g” felső kamrába, „i” – tüzelőanyag-visszafolyás, „n” – tüzelőanyag-hozzávezetés

A motor bemelegítéséhez szükséges pótüzemanyag- és levegőmennyiséget a hűtővíz-körfolyamatban levő tágulóelem vezérli, mely a hidegindítást követően az excentertengely folyamatos, kismértékű forgatásával a szabályozócsavart megemeli, és ezzel a tüzelőanyag befecskendezési mennyisége csökken.


A befecskendezőszelepek ellenőrzése

A befecskendezőszelepek nyitónyomását csak dízel porlasztóvizsgáló felhasználásával lehet pontosan értékelni. A névleges nyitónyomás: 34±4 bar. A nyitónyomás nem állítható.

A tömítettségi vizsgálat nyomása 15 bar, ezen nyomásterhelés során, 30 másodpercen belül nem képződhetnek üzemanyagcseppek a szelepnél. A legkisebb nyitónyomást el nem érve, valamint a szelep tömítetlensége esetén a szelepet ki kell cserélni. A fúvókavizsgáló készülék alkalmazásakor ésszerű a szelepet vizsgálat előtt a vizsgálókészülék karjának gyors működtetésével átöblíteni.

A motor egyenlőtlen alapjárata esetén ajánlatos a befecskendezőszelepeket ellenőrizni, ami fúvókavizsgáló nélkül is végrehajtható. A gyakorlott szerelő ekkor az alapjárati fordulatszámon lassanként az egyes befecskendezőszelepeknél a nyomóvezetéket kilazítja, majd természetesen ismét meghúzza, addig ismételve, amíg azt a szelepet megtalálja, amelynél a motor járása kilazított nyomóvezetéknél nem változik. Ezt a befecskendezőszelepet egy szomszédos szeleppel ki kell cserélni. Ha most a hiba ennél a hengernél lép fel, akkor a befecskendezőszelep hibás. Ha ennél a hengernél a hiba nem ismétlődne meg, akkor a zavart annak a szivattyútestnek a nyomószelepében levő levegő okozhatja, amelyhez a befecskendezőszelep eredetileg csatlakozott.

Ajánlott források: http://peugeot.wisint.org/index.php/manuals/42-repair/58-repair oldal a Peugeot 504-hez mutatja meg a javítási szakirodalmat (csak címlapok!)

www.gerent-motorsport.de Kugelfischer szivattyú szerelési képek

http://philippe.boursin.perso.sfr.fr/pdginj5.htm (francia - Injection d'essence Kugelfi-
scher Peugeot 504, BMW 2002, Ford Capri RS 2600, Lancia Flavia 1800, Porsche...)

http://www.bmw-02-club.de/faq/kufi1.htm


Kapcsolódó dokumentum:


50-53


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés